Zdarzenie lotnicze podczas podejścia do lądowania na lotnisku EPWA samolotu E170-100 830/09

Data zdarzenia: 
29 September, 2009 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Poland
52° 9' 56.9988" N, 20° 58' 1.9992" E

 Opis: Odejście na drugie okrążenie w EPWA LOT 3910 E170 EPKK - EPWA z powodu złych wskazań DME OKE.
Przerwane podejścia przez a/c LOT456 z powodu błędnego odczytu VOR/DME na pokładzie.
Załogi samolotów EMBRAER obserwowały podczas podejść na RWY29 i RWY33, że chwilowo zanikają wskazania odległości do DME OKE 113.40 MHz, a następnie pojawiają się wskazując, że samolot jest dalej od DME niż poprzednio. Obserwowano również chwilowo całkowite braki wskazań odległości od DME. Stwierdzono brak sezonowości i regularności dla zjawiska. Jedyna cecha wspólną były podejścia na lotnisko EPWA od strony południowej i samoloty EMBRAER. Blisko trzyletnia współpraca operatora, producenta samolotu i urządzeń pokładowych oraz PAŻP, szereg badań, prób i analizy zapisów FDR pozwoliły w styczniu 2011 r. na określenie przyczyny zjawiska i sformułowanie zaleceń profilaktycznych.

Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: EMBRAER E170-100

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 830/09

Powiązane raporty: 827/09, 119/09, 913/08

ZałącznikWielkość
2009_0830_u.pdf199.17 KB
comments powered by Disqus