Uchwała dot. wypadku wiatrakowca ELA 07s A10-ELA spowodowanego twardym przyziemieniem przed pasem startowym 1225/10

Data zdarzenia: 
1 November, 2010 - 13:00

Lokalizacja

Poland
53° 57' 18.9972" N, 17° 55' 34.5144" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1225/10

Miejsce zdarzenia: lądowisko Borsk (EPBO)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: wiatrakowiec ELA 07s
Znaki rejestracyjne: A10-ELA

Przyczyna wypadku:
Przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania polegający na
nieprawidłowym obliczeniu do lądowania i utrzymywaniu zbyt małej prędkości postępowej
podczas lądowania.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku lotniczego były:
1. Nieuwzględnienie wpływu wiatru podczas podejścia do lądowania;
2. Przechłodzenie silnika;
3. Zbyt małe doświadczenie pilota w lotach na wiatrakowcach „poza krzywą mocy”.

Zalecenia profilaktyczne:
Po zakończonym badaniu PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Komentarz:
Na zwrócenie uwagi zasługuje fakt, iż w Polsce nie ma ośrodka szkolenia do uzyskania
uprawnień pilota wiatrakowca ultralekkiego. W takiej sytuacji uprawnienia te są zdobywane
w ośrodkach zagranicznych, a w następnej kolejności posiadacze świadectw kwalifikacji
występują o ich uznanie przez nasze władze lotnicze. W większości przypadków mamy do
czynienia z sytuacją, kiedy od momentu zdobycia świadectwa, pilot zostaje pozostawiony sam
sobie, nie mając w zasadzie możliwości dalszego doskonalenia się, szczególnie w sytuacjach
awaryjnych i innych nietypowych stanach lotu, pod nadzorem doświadczonego pilota-
instruktora. Taka sytuacja generuje zagrożenia w bardzo szybko rozwijającym się obszarze
związanym z wiatrakowcami, a najlepszym rozwiązaniem byłoby jak najszybsze utworzenie
certyfikowanego ośrodka szkoleniowego w Polsce.

ZałącznikWielkość
2010_1225_U.pdf61.61 KB
comments powered by Disqus