Lokalizacja
Opis: O 12.10, jako jeden z pierwszych, rozpoczął rozbieg pilot posiadający licencję SPL, na szybowcu SZD-55-1 o znaku rozpoznawczym SP-3852. Samolotem holującym był PZL-101 „Gawron”, wyposażony w syntetyczną linę o długości około 30 m. Szybowiec podczepiono do zaczepu przedniego. Pilot o dużym doświadczeniu, był świadomy ograniczonej sterowności poprzecznej SZD-55-1, przy starcie z bocznym wiatrem (wiatr wiał od lewej strony). Przygotowując się do startu, zgodnie z zapisem w IUwL, otworzył lekko hamulce aerodynamiczne. Dodatkowo, wychylił ster kierunku przeciwnie do wiatru (w prawo). Pomimo tego, tuż po ruszeniu z miejsca, szybowiec utracił kierunek w lewo, pod wiatr, zawadzając jednocześnie końcówką lewego skrzydła o trawę. Pilot próbował temu przeciwdziałać, jednak nie opanował szybowca. Tymczasem siła na linie, pochodząca od samolotu holującego o dużej mocy silnika, spowodowała gwałtowną zmianę kierunku rozbiegu w prawo. Szarpnięty szybowiec, połączony liną z samolotem, oderwał się na około sekundę od ziemi. W tym czasie jego pilot wyczepił linę, a szybowiec twardo uderzył o nawierzchnię lotniska. Wykonał „cyrkiel” i zatrzymał się na kierunku odchylonym od osi zamierzonego startu o około 100 stopni. Pilot nie odniósł obrażeń, jednak szybowiec został poważnie uszkodzony.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Grudziądz-Lisie Kąty (EPGI)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-55-1
Znaki rejestracyjne: SP-3852
Numer akt: 2025-0085
| Załącznik | Wielkość | 
|---|---|
| 2025-0085_u.pdf | 226.86 KB |