Uchwała dot. wypadku szybowca SZD-30Pirat SP-2850 podczas lądowania w terenie przygodnym 130/06

Data zdarzenia: 
14 June, 2006 - 17:20

Lokalizacja

Poland
53° 47' 51.0396" N, 20° 32' 4.1964" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 130/06

Miejsce zdarzenia: Track k/Olsztyna
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: szybowiec SZD-30 Pirat
Znaki rejestracyjne: SP-2850

Przyczyna incydentu:
Przyczyną wypadku był błąd w technice pilotowania polegający na lądowaniu ze
stokiem na pochyłym polu ze zwiększoną prędkością i z wiatrem.

Okolicznościami które miały wpływ na zaistnienie wypadku były brak doświadczenia
ucznia – pilota w lądowaniu w terenie przygodnym oraz błędna ocena miejsca
wybranego do lądowania.

Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze
zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami proponuje wprowadzenie
następujących zaleceń profilaktycznych:
a) W czasie szkolenia doskonalącego przed każdym sezonem lotniczym zaleca się zwrócenie
szczególnej uwagi pilotów na problematykę związaną z lądowaniem w terenie przygodnym w
różnych warunkach terenowych.
b) W trakcie szkolenia uczniów do zadania A IV wg Programu Szkolenia Szybowcowego
Aeroklubu Polskiego (przygotowanie do lotów termicznych i lądowania w terenie
przygodnym) instruktorzy powinni dołożyć wszelkich starań aby imitacja lądowania w terenie
przygodnym była jak najbardziej zbliżona do warunków rzeczywistych, ze szczególnym
uwzględnieniem obserwacji miejsca wybranego do lądowania oraz manewru do lądowania.
c) Okoliczności wypadku omówić z pilotami szybowcowymi oraz instruktorami lotniczymi
zrzeszonymi w jednostkach regionalnych Aeroklubu Polskiego.

ZałącznikWielkość
2006_130_U.pdf64.34 KB
comments powered by Disqus