Uchwała dot. wypadku szybowca SZD-24 Foka SP-2416 w Stojanowie 561/09

Data zdarzenia: 
25 July, 2009 - 14:18

Lokalizacja

Poland
51° 45' 41.9436" N, 18° 29' 29.6808" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 561/09

Miejsce zdarzenia: Goszczanów, gm. Stojanów
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: szybowiec SZD-24-4A Foka
Znaki rejestracyjne: SP-2416

Przyczyna wypadku:
1. Błędnie wykonany manewr do lądowania w terenie przygodnym, który wymusił
lądowanie w nieodpowiednim do tego terenie.
2. Wymuszona zmiana miejsca lądownia w terenie przygodnym, co spowodowało, że
lądowanie odbyło się bez odpowiedniego rozpoznania.
3. Prawdopodobnie gwałtowny podmuch wiatru podczas lądowania spowodował
przechylenie szybowca, co doprowadziło do zaczepienia skrzydłem o kłosy pszenicy,
wykonanie „cyrkla” i poważne uszkodzenie szybowca.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:
1. Opad deszczu, utrudniał obserwację terenu podczas lądowania.
2. Deszcz moczący wysokie kłosy pszenicy, mógł je uelastycznić i spowodować, że mocno
łapały przemieszczające się w nich części płatowca.
3. Zbieg tych czynników spowodował powstanie warunków, do których pilot, przy swoim
jeszcze małym doświadczeniu, nie był przygotowany.

Zalecenia profilaktyczne:
Nie zaproponowano zaleceń profilaktycznych.

Komentarz:
Z wysokości 1100m, pilot wybrał pole do lądowania, jednakże podczas wykonywania
kręgu w celu przejrzenia wybranego pola, wiatr odniósł szybowiec daleko, uniemożliwiając
lądowanie na zamierzonym miejscu. Pilot w strugach deszczu wybrał inne miejsce do
lądowania. Podczas przyziemienia na polu pszenicy, wiatr przechylił szybowiec, w wyniku,
czego, kłosy pszenicy złapały skrzydło, co spowodowało cyrkiel i ukręcenie ogona oraz
oderwanie końcówki skrzydła.

Propozycje zmian systemowych:
Organizatorzy tego rodzaju przedsięwzięć, w których nie są znane możliwości
i doświadczenia wszystkich zawodników, powinni bardziej szczegółowo analizować warunki
meteorologiczne i możliwości ich zmian podczas trwania zawodów pod kątem
zróżnicowanych doświadczeń i możliwości pilotów.

ZałącznikWielkość
2009_561_U.pdf66.12 KB
comments powered by Disqus