Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1114/10
Miejsce zdarzenia: lądowisko Watorowo (EPWT)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: śmigłowiec EC120B Colibri
Znaki rejestracyjne: SP-GRA
Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu polegającego na zaświeceniu się tabliczki ostrzegawczej „FUEL
FILTR”, sygnalizującej zatkanie filtra paliwa oraz pojawieniu się wahań obrotów
wytwornicy gazów Ng w zakresie 95 ÷ 98 %, było zanieczyszczenie paliwa w autocysternie,
z której tankowano śmigłowiec.
PKBWL akceptuje zaproponowane środki profilaktyczne:
− Wycofanie autocysterny z eksploatacji do czasu umycia układu i zbiorników oraz
wymiany wkładów filtracyjnych jak również umycia zespołu wydawczego. Ponadto,
pozostające w cysternie paliwo wycofać z użycia do celów lotniczych.
oraz propozycje zmian systemowych:
− Zmienić sposób gospodarowania paliwem lotniczym JET-A1, tak aby nie było
przechowywane dłużej niż jeden rok;
− Standardowo co 3 lata myć komory paliwowe autocysterny;
− Wprowadzić obowiązek wymiany układu filtracyjnego autocysterny raz na 1 rok oraz
wzrokową inspekcję układu raz na 3 miesiące.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2010_1114_U.pdf | 63.95 KB |