Lokalizacja
Opis: 19 listopada 2020 roku właściciel śmigłowca zlecił pilotowi wykonanie lotu widokowego.
Lot po zaplanowanej trasie odbywał się na wysokości 1500 do 2000 ft. Pilot utrzymywał stałą łączność ze służbą ruchu lotniczego FIS Kraków.
W drodze powrotnej na prośbę właściciela pilot wykonał zawis na wysokości około 1 m nad dużą powierzchnią łąki mając wiatr czołowy.
Następnie pilot zwiększył moc silnika z zamiarem przejścia do lotu po prostej ze wznoszeniem. W tym momencie śmigłowiec zaczął obracać się w lewo z tendencją do przechylenia na prawą burtę. Aby przeciwdziałać obrotowi pilot zwiększył wychylenie prawego pedału oraz wychylił drążek sterowy w lewą stronę. Wykonanie tych czynności nie przyniosło rezultatu, śmigłowiec nadal obracał się w lewo z jednoczesnym przechyleniem na prawą burtę. Następnie pilot zmniejszył moc silnika, wykonując próbę przyziemienia w miejscu zawisu. Śmigłowiec przyziemił na prawą płozę, obracając się w lewo. Łopaty wirnika głównego zderzyły się z ziemią w wyniku czego doszło do ich zniszczenia. Kadłub śmigłowca zderzył się z ziemią prawą burtą i wykonał obrót w lewo o 180° w stosunku do zamierzonego kierunku startu. Pilot wyłączył silnik zamykając zawór paliwowy, wyłączył zasilanie i z pomocą właściciela śmigłowca zrzucił metodą awaryjną lewe drzwi. Po wypięciu się z pasów bezpieczeństwa kabinę opuścił najpierw właściciel, a następnie pilot, oddalając się na bezpieczną odległość.
Miejsce zdarzenia: Łęka k. Dąbrowy Górniczej
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: EC120B
Znaki rejestracyjne: SP-GRY
Numer akt: 2020/3621
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_3621_uchwala.pdf | 141.89 KB |