Lokalizacja
Opis: W dniu 3 maja 2017 r. o godz. 16:45 UTC pilot samolotu SP-MED przed startem z lotniska EPGD otrzymał instrukcje kołowania do startu z płyty nr 1 przez DK L – A i zatrzymanie przed DK N. Pilot nie wkołował w DK L i zaczął kołować przez stanowiska, co jest zabronione. KRL ADC kazał mu się zatrzymać i na DK A wyprowadził go pojazd FOLLOW-ME. W tym samym czasie ze stanowiska 20 był wypychany samolot Boeing 737-800 EI-FRN (rejs RYR3098), który otrzymał instrukcje kołowania drogami kołowania M-N-A-H do DS 11 jako nr 1 do startu. Kiedy samolot EI-FRN znajdował się jeszcze na DK M, KRL ADC zauważył, że samolot SP-MED porusza się bardzo szybko i zażądał od jego pilota podania pozycji. Po powtórzeniu pytania pilot SP-MED zmienił język korespondencji na polski i oznajmił, że znajduje się na końcu płyty, co nie jest prawidłowym stwierdzeniem pozycji na DK A. Widać było, że ewidentnie przejechał skrzyżowanie DK A i DK N, do którego otrzymał zezwolenie („hold short of N”). KRL ADC zauważywszy, że samolot SP-MED przekołował przez DK N, zmienił instrukcję kołowania dla samolotu EI-FRN, nakazując jego pilotowi zatrzymanie się przed DK A oraz zapytał pilota samolotu SP-MED czy jest w stanie zawrócić na drodze kołowania i wrócić na A6. Pilot SP-MED potwierdził i wykonał to. Kiedy samolot SP-MED znalazł się na A6, KRL ADC zezwolił pilotowi samolotu EI-FRN na dalsze kołowanie do DK H. Następnie pilot samolotu SP-MED zawrócił i również pokołował do DK H jako nr 2.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Gdańsk-Rębiechowo (EPGD)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Beechcraft B-58 Baron
Znaki rejestracyjne: IBEX-UL
Numer akt: 798/17
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
raport_koncowy_0798_17.pdf | 231.61 KB |