Uchwała dot. poważnego incydentu uszkodzenia śmigła samolotu Beechcraft B-58P Baron SP-MED po przechyleniu się samolotu podczas kołowania 1025/10

Data zdarzenia: 
8 September, 2010 - 13:56

Lokalizacja

Poland
50° 6' 47.1888" N, 22° 1' 54.012" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1025/10

Miejsce zdarzenia: lotnisko Rzeszów - Jasionka (EPRJ)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Beechcraft B-58P Baron
Znaki rejestracyjne: SP-MED

Przyczyna incydentu:
Przyczynami poważnego incydentu, polegającego na zniszczeniu goleni lewego podwozia
głównego po ruszeniu z miejsca, były:
• zmęczeniowe pęknięcie trzonu amortyzatora, powodujące osłabienie jego wytrzymałości,
powstałe w wyniku cyklicznych uderzeń zderzaka nożyc w powierzchnie przegubu osi i
bezpośrednie przekazywanie energii uderzeń na trzon amortyzatora,
• cecha konstrukcyjna podwozia, umożliwiająca zaistnienie opisanego wyżej zjawiska.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu poważnego incydentu były właściwości konstrukcyjne
podwozia samolotu, powodujące brak możliwości optycznego wykrycia pęknięcia w tym
miejscu podczas normalnej eksploatacji samolotu.

Zalecenia profilaktyczne:
PKBWL proponuje wprowadzenie następujących zaleceń profilaktycznych:
1. Dla Użytkownika samolotu: sprawdzić stan amortyzatora prawego podwozia głównego
samolotu Beechcraft B-58P Baron SP-MED. na okoliczność występowania
analogicznego zjawiska, stosując metodę penetracji barwnej do wykrywania pęknięć.
2. Dla Urzędu Lotnictwa Cywilnego: powiadomić wytwórcę samolotu o przebiegu i
okolicznościach zdarzenia oraz rozważyć możliwość wprowadzenia odpowiedniej
Dyrektywy Zdatności, mającej na celu przestrzeżenie innych użytkowników samolotów
tego typu przed stwierdzonym zjawiskiem.

ZałącznikWielkość
2010_1025_U.pdf63.45 KB
comments powered by Disqus