Równoczesne uruchomienie czaszy głównej PD-300 i zapasowej wskutek otwarcia spadochronu w niestabilnej sylwetce 516/10

Data zdarzenia: 
6 June, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Pruszcz Gdański
Poland
54° 14' 53.9988" N, 18° 40' 13.0008" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 516/10

Miejsce zdarzenia: lotnisko Pruszcz Gdański (EPPR)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: spadochron PD-300
Znaki rejestracyjne: -

Przyczyna incydentu:
Przyczyna incydentu było otwarcie spadochronu w niestabilnej sylwetce (w obrotach), co
spowodowało, że podczas procesu otwarcia, tasmy czaszy głównej ocierajac o górna czesc
pokrowca podważyły zewnetrzny wyłóg komory czaszy zapasowej i wysuneły zawleczke
spadochronu zapasowego. Dodatkowo, podczas procesu otwarcia nastapiło wyplecenie sie
luzu linki sterowniczej i wyrwanie pierscienia prowadzacego na tasmie nosnej. Czasze
spadochronu głównego i zapasowego otworzyły sie prawidłowo, lecz ustawiły sie
krawedziami natarcia w kierunku ziemi. Uczen-skoczek wyczepił czasze główna
i wyladował na czaszy zapasowej.

Okolicznoscia sprzyjajaca zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niewielkie doswiadczenie
ucznia-skoczka, wykonujacego 9 skok w życiu, a 2 na „wolne” otwarcie spadochronu.

Zalecenia profilaktyczne:
Ze wzgledu na stwierdzenie podczas ogledzin spadochronu, że tasmy czaszy głównej nie były
typowe dla użytego systemu uprząż / pokrowiec typu Vector, wstrzymano eksploatacje
spadochronu do czasu wymiany tasm nosnych na typowe dla tego systemu.

ZałącznikWielkość
Uchwała60.52 KB
comments powered by Disqus