Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 516/10
Miejsce zdarzenia: lotnisko Pruszcz Gdański (EPPR)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: spadochron PD-300
Znaki rejestracyjne: -
Przyczyna incydentu:
Przyczyna incydentu było otwarcie spadochronu w niestabilnej sylwetce (w obrotach), co
spowodowało, że podczas procesu otwarcia, tasmy czaszy głównej ocierajac o górna czesc
pokrowca podważyły zewnetrzny wyłóg komory czaszy zapasowej i wysuneły zawleczke
spadochronu zapasowego. Dodatkowo, podczas procesu otwarcia nastapiło wyplecenie sie
luzu linki sterowniczej i wyrwanie pierscienia prowadzacego na tasmie nosnej. Czasze
spadochronu głównego i zapasowego otworzyły sie prawidłowo, lecz ustawiły sie
krawedziami natarcia w kierunku ziemi. Uczen-skoczek wyczepił czasze główna
i wyladował na czaszy zapasowej.
Okolicznoscia sprzyjajaca zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niewielkie doswiadczenie
ucznia-skoczka, wykonujacego 9 skok w życiu, a 2 na „wolne” otwarcie spadochronu.
Zalecenia profilaktyczne:
Ze wzgledu na stwierdzenie podczas ogledzin spadochronu, że tasmy czaszy głównej nie były
typowe dla użytego systemu uprząż / pokrowiec typu Vector, wstrzymano eksploatacje
spadochronu do czasu wymiany tasm nosnych na typowe dla tego systemu.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Uchwała | 60.52 KB |