Lokalizacja
Opis: Start zespołu nastąpił z dolnej południowej drogi startowej nr DS 5 z zamiarem lądowania szybowca na szczycie Góry Szybowcowej na głównej drodze startowej nr DS 1. Po uzyskaniu wysokości 300 m nad szczytem góry, pilot odczepił szybowiec i rozpoczął procedurę budowy kręgu do lądowania. W pozycji z wiatrem oceniając warunki meteorologiczne (tylny wiatr do lądowania pod stok) pilot uważając, że ma za dużą wysokość wykonał jedno okrążenie. Po wykonaniu 4 zakrętu i wyjściu na prostą do lądowania szybowiec był za wysoko i pomimo użycia przez pilota pełnego wychylenia hamulców aerodynamicznych wyrównanie toru lotu nastąpiło w połowie długości pasa. Po przyziemieniu szybowiec nie wytracił wystarczająco prędkości i po przekroczeniu szczytu góry pilot obawiając się zderzenia z przeszkodami skierował szybowiec w prawo na pusty północny stok. Wykonując ten manewr prawa końcówka skrzydła zaczepiła o ziemię, co spowodowało obrót szybowca, który bokiem zsunął się około 70 m w dół zbocza uszkadzając podwozie, kadłub, końcówkę skrzydła oraz płozę tylną.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Jeżów Sudecki (EPJS)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-9 bis „Bocian” 1E
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 2159/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_2159_rk.pdf | 330.03 KB |