Lokalizacja
Opis: Ze względu na występujące przeszkody terenowe na planowanym kierunku startu obliczona maksymalna masa do startu, podana w dokumentach operacyjnych, wynosiła 61500 kg przy MTOW dla tego egzemplarza samolotu 62822 kg. W związku z tymi ograniczeniami agent handlingowy uznał, że część bagażu nie może być zabrana na pokład samolotu i musi pozostać na lotnisku startu. Dowódca samolotu nie zgodził się z tą decyzją i sporządził samodzielnie nowy arkusz wyważenia samolotu używając do tego formularza dla wersji samolotu posiadającego w klasie turystycznej 154 miejsca zamiast 162 miejsc, które faktycznie znajdowały się w tym egzemplarzu samolotu oraz przyjmując 35 kg jako wagę każdego pasażera. Wyjaśniając swoje decyzje dowódca samolotu stwierdził, że użycie niewłaściwego arkusza wyważenia nie miało wpływu na wynik obliczeń ponieważ liczba miejsc w samolocie była równa ilości pasażerów (wszystkie miejsca były zajęte) a 90% pasażerów to były nieletnie dzieci, których waga nie mogła przekraczać nawet 30 kg. W opinii dowódcy samolotu rejs był nieodpowiednio przygotowany przez dział czarterów ponieważ wyznaczony do obsługi rejsu samolot powinien zapewnić spełnienie wszelkich potrzeb zleceniodawcy. Niezabranie bagażu pasażerów, dla których zaplanowane lotnisko docelowe było tylko lotniskiem tranzytowym spowodowałoby poważne zakłócenie w ich podróży o czym został poinformowany dowódca przez przedstawiciela handlowego.
Po załadowaniu całego bagażu okazało się, że maksymalna, strukturalna masa startowa samolotu nie została przekroczona. Start odbył się na kierunku 25 podczas gdy ograniczenie masy do startu dotyczyło kierunku 07. Analiza zapisu rejestratora parametrów lotu nie wykazała żadnych przekroczeń eksploatacyjnych.
Miejsce zdarzenia: Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (EPKK)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 737-400
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 445/13
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2013_0445_rk.pdf | 218.18 KB |