Lokalizacja
Opis: Załoga w składzie instruktor pilot i pilot szkolony wykonywała lot szkolny (Line Training) samolotem Learjet 60XR o znakach rozpoznawczych SP-CEZ. Lot był wykonywany z lotniska EDDN (Nuernberg, Niemcy) na lotnisko UMMS (Mińsk, Białoruś).
W czasie lotu w FIR1 UMMV, według IFR, w nocy (po zmierzchu), na FL 330 załoga otrzymała polecenie zniżania do FL 220. O godz. 18:50 LMT pilot lecący (instruktor) rozpoczął zniżanie i obserwował działania pilota szkolonego, który w FMS2 ustawiał parametry procedury zniżania. Po kilku sekundach załoga zauważyła, że prędkość samolotu się zmniejsza, a wysokość rośnie, zbliżając się do FL 350. Kontroler ruchu lotniczego (ATCO3) oświadczył, że obserwował informacje o parametrach lotu samolotu przesyłane przez transponder w Modzie S i zauważył wznoszenie zamiast zniżania oraz zanik danych o prędkości pionowej trwający około 40 s. ATCO, zobowiązany do reakcji na odchylenie wysokości lotu samolotu o 300 ft, upewnił się czy załoga właściwie zrozumiała polecenie zniżania. Załoga potwierdziła zniżanie do FL 220, instruktor przerwał wznoszenie i kontynuował lot zgodnie z poleceniem ATCO. Po rozpoczęciu zniżania samolotu na etykiecie zobrazowania radarowego ponownie pojawiła się wartość jego prędkości pionowej. ATCO nie zgłosił odchylenia wysokości uznając, że wystąpiło chwilowe nieprawidłowe wskazanie informacji otrzymanej z transpondera samolotu. Podobny wniosek został wyciągnięty przy ponownej ocenie zdarzenia przez ANSP4 Białorusi. W czasie zdarzenia w pobliżu SP-CEZ nie było innych statków powietrznych. Przeprowadzona przez operatora analiza działania pilota szkolonego wykazała, że popełnił on błąd polegający na ustawieniu w FMS wartości prędkości pionowej na wznoszenie zamiast na zniżanie.
Miejsce zdarzenia: FIR UMMV (Mińsk)
Państwo: Białoruś
Rodzaj i typ statku powietrznego: Learjet 60XR
Znaki rejestracyjne: SP-CEZ
Numer akt: 2018/0503
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2018_0503_u.pdf | 119.3 KB |
2018-0503_u_eng.pdf | 77.82 KB |