Lokalizacja
Opis: Po osiągnięciu 30-40 m szybowiec nie przeszedł do stromego wznoszenia tylko wypłaszczył tor lotu. Operator wyciągarki widząc płaski tor lotu szybowca zwiększył nieco ciąg a gdy to nie przyniosło efektu zdjął ciąg całkowicie. W wyniku tego nastąpiło zluźnienie liny wyciągarkowej, otwarcie spadochronu liny i jej wyhamowanie. Szybowiec wyprzedził linę, zarzucając ją na lewe skrzydło blisko połączenia z kadłubem. Instruktor kierujący lotami wydał komendę „wyczep się”. Uczeń pilot wyczepiła linę. Szybowiec z liną zaczepioną o lewe skrzydło przeszedł na nieregularne zniżanie (falowanie toru lotu) odchylając się w lewo od osi pasa. W wyniku stromego podejścia bez wyrównania nastąpiło twarde przyziemienie na koło główne, odbicie i ponowne przyziemienie połączone z obrotem o 180o w lewo. Po zatrzymaniu lina wyciągarkowa była owinięta wokół końcówki lewego skrzydła. Bliższe oględziny wykazały ślad po linie wytopiony w laminacie tuż przy połączeniu skrzydła z kadłubem oraz pęknięcia kadłuba.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-51
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 690/10
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2010_0690_rk.pdf | 219.29 KB |