Lądowanie w terenie przygodnym szybowca SZD-51-1 „Junior”, SP-3468 2025-0035

Data zdarzenia: 
4 June, 2025 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Bystra Podhalańska
Poland
49° 38' 54.0024" N, 19° 47' 4.776" E

Opis: 4 czerwca 2025 r. pilot SPL zaplanował przelot po trasie nad Kotliną Orawsko-Nowotarską. Początkowo lot przebiegał na wschód, w stronę Jeziora Czorsztyńskiego, potem na południe – nad Tatry. Następnie pilot skierował szybowiec na północ, gdzie w okolicy Czarnego Dunajca próbował wykorzystywać słabe wznoszenia termiczne. Na trawersie miasta Jordanów dostrzegł, że chmury cumulus, gdzie mógłby spodziewać się wznoszeń, znajdują się jeszcze dalej na północ, w okolicy kamieniołomu Osielec. Ponieważ wysokość malała, przelatując nad Bystrą Podhalańską, z wysokości około 800 m AGL, pilot wybrał dwa pola do ewentualnego lądowania przygodnego. Po dolocie w rejon kamieniołomu nie znalazł prądów wstępujących. Zawrócił więc w kierunku wybranych wcześniej miejsc do lądowania. Na wysokości około 200 m nad terenem zorientował się, że warunki podejścia do większego pola są trudne, ze względu na liczne przeszkody terenowe na podejściu. Podjął decyzję o lądowaniu na drugim polu – węższym i lekko pod stok, ale z bardziej korzystnym podejściem. Za pośrednictwem pilota innego szybowca, przekazał drogą radiową informację do „Nowy Targ Radio”, że będzie lądował w terenie przygodnym. Wykonał dwa okrążenia nad wybranym polem, w trakcie których dostrzegł znajdujący się na przedpolu lądowiska pastuch elektryczny. Zdecydował o przesunięciu miejsca przyziemienia o kilkadziesiąt metrów, gdzie pole było już pochyłe poprzecznie. Analiza lotu zapisanego przez urządzenie FLARM wykazała, że manewr nad polem pilot wykonał na małej wysokości. Podejście do pola (wykonane „z wiatrem”) było na tyle krótkie, że pilot prawdopodobnie nie zdążył ustalić parametrów podejścia: zwłaszcza nie wyeliminował trawersu. Lądowanie odbyło się pod stok, na opadającej skośnie łące, porośniętej wysokimi kępami trawy. Po przyziemieniu szybowiec zahaczył lewym skrzydłem o podwyższony poprzecznie teren i wykonał niekontrolowany obrót wokół osi pionowej (cyrkiel). Efektem były poważne uszkodzenia strukturalne konstrukcji. Pilot nie odniósł obrażeń.

Miejsce zdarzenia: Bystra Podhalańska

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-51-1 „Junior”

Znaki rejestracyjne: SP-3468

Numer akt: 2025-0035

ZałącznikWielkość
2025-0035_u.pdf131.8 KB
comments powered by Disqus