Lokalizacja
Opis: O 13:04, pilot szybowcowy (posiadacz licencji SPL) wystartował za samolotem na szybowcu SZD 50-1 „Junior”, jako ostatni z kolejki, Według oświadczenia pilota, lot na holu przebiegał spokojnie. Na wysokości 500 m AGL, we wznoszeniu żaglowym, pilot wyczepił szybowiec po nawietrznej (południowej) stronie góry Żar. Początkowo wznosił się z wykorzystaniem wznoszeń
żaglowych a następnie falowych, osiągając wysokość około 2000 m AGL. Po ponad 2 godzinnym locie pilot zdecydował się na powrót do lotniska i lądowanie. Manewr do lądowania rozpoczął z wysokości 400 m, znad budynku Szkoły Szybowcowej. Zniżając się na kierunku przeciwnym do kierunku lądowania, pilot zwrócił uwagę na występowanie silnej turbulencji. Wykonując w strefie esowania zakręt w lewo (pod wiatr) pilot znacznie przekroczył oś pasa startowego. Znalazł się po nawietrznej (prawej stronie) pasa i wykonał zakręt na prostą do lądowania. Podejście do lądowania odbywało się z silnym tylno-bocznym wiatrem z prawej strony. Końcową fazę podejścia do lądowania pilot wykonywał z otwartymi hamulcami aerodynamicznymi utrzymując zbyt małą prędkość lotu. Kierujący lotami wydał pilotowi przez radio komendę „zamknij hamulce i zabezpiecz prędkość”. Pilot nie zareagował, i na wysokości kilku metrów nad ziemią, lecąc z hamulcami aerodynamicznymi otwartymi w pełni, przeciągnął szybowiec. W konsekwencji szybowiec przepadł i uderzył w nawierzchnię lotniska odbijając się od niej dwukrotnie. W trakcie drugiego odbicia (kangura) szybowiec zahaczył prawym skrzydłem o ziemię i wykonał obrót (cyrkiel) w prawo o około 170º. Po zdarzeniu pilot o własnych siłach opuścił kabinę szybowca. W wyniku zdarzenia pilot odniósł poważne obrażenia ciała, a szybowiec został znacznie uszkodzony.
Miejsce zdarzenia: lotnisko GSS AP Żar w Międzybrodziu Żywieckim (EPZR)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-51-1 „Junior”
Znaki rejestracyjne: SP-3424
Numer akt: 2021/4302
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2021_4302_uchwala.pdf | 123.15 KB |