Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu BAE SYSTEMS AVRO RJ-100 OODWG oraz samolotu Boeing 757-200 DALED 2209/14

Data zdarzenia: 
17 December, 2014 - 05:42

Lokalizacja

lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Poland
52° 9' 56.9988" N, 20° 58' 1.9992" E

Opis: Do incydentu zagrożenia kolizją między samolotem startującym BEL60W i przecinającym RWY w czasie kołowania na płytę postojową BCS6296 doszło na skutek błędu krl TWR, który doprowadził do "RI" poprzez wydanie zgody na przecięcie RWY, z którego w tym samym czasie zgodnie z wydaną zgodą startował BEL60W. Błąd ten powstał w wyniku nieupewnienia się i zapomnienia o wydanej zgodzie na przecięcie aktywnego RWY11/29 w momencie wydawania zgody na start. Przyczyną incydentu było niewykonanie jednej z podstawowych czynności operacyjnych należących do krl TWR tj. zapewnienia startującemu samolotowi wolnego od jakichkolwiek przeszkód na RWY. Załoga BEL60W z punktu widzenia formalnego otrzymała zgodę na start z zajętego przez inny statek powietrzny RWY (BCS6296), co stanowiło poważne zagrożenie kolizją biorących udział w zdarzeniu samolotów.

Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: BAE Systems AVRO RJ-100 (BEL60W) oraz Boeing 757-200 (BCS6296)

Znaki rejestracyjne: OODWG oraz DALED

Numer akt: 2209/14

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2014_2209_rk_1.pdf1.15 MB
comments powered by Disqus