Lokalizacja
Opis: Do incydentu zagrożenia kolizją między samolotem startującym BEL60W i przecinającym RWY w czasie kołowania na płytę postojową BCS6296 doszło na skutek błędu krl TWR, który doprowadził do "RI" poprzez wydanie zgody na przecięcie RWY, z którego w tym samym czasie zgodnie z wydaną zgodą startował BEL60W. Błąd ten powstał w wyniku nieupewnienia się i zapomnienia o wydanej zgodzie na przecięcie aktywnego RWY11/29 w momencie wydawania zgody na start. Przyczyną incydentu było niewykonanie jednej z podstawowych czynności operacyjnych należących do krl TWR tj. zapewnienia startującemu samolotowi wolnego od jakichkolwiek przeszkód na RWY. Załoga BEL60W z punktu widzenia formalnego otrzymała zgodę na start z zajętego przez inny statek powietrzny RWY (BCS6296), co stanowiło poważne zagrożenie kolizją biorących udział w zdarzeniu samolotów.
Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: BAE Systems AVRO RJ-100 (BEL60W) oraz Boeing 757-200 (BCS6296)
Znaki rejestracyjne: OODWG oraz DALED
Numer akt: 2209/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_2209_rk_1.pdf | 1.15 MB |