Nagłe dynamiczne zakłócenie pracy zespołu napędowego samolotu Cessna 152 SP-DCM powodujące uszkodzenie silnika 529/09

Data zdarzenia: 
18 July, 2009 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
51° 46' 44.778" N, 21° 19' 33.7836" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 529/09

Miejsce zdarzenia: Osiemborów k/Warki
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Cessna 152
Znaki rejestracyjne: SP-DCM

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu było nagłe dynamiczne zakłócenie pracy zespołu napędowego,
wywołane czynnikiem nieznanego pochodzenia, które spowodowało dynamiczny kontakt
krzywki zaworów ssących cylindra nr 1 i 2 z popychaczami dźwigni zaworowych, co
doprowadziło do złuszczenia (pittingu) ich powierzchni roboczych i znacznego uszkodzenia
krzywki. Uszkodzenia te spowodowały zwiększenie nierównomierności pracy silnika
i przedostanie się do oleju drobin złuszczonego metalu, co doprowadziło do stopniowego
zniszczenia panewek i gniazd łożysk głównych. Postępujące niszczenie łożysk głównych
powodowało wzrost drgań giętych wału korbowego. Samowolne (bez uzgodnienia
z producentem i nadzorem) dokonanie zmiany technologii remontu wału korbowego
silnika Lycoming O-235-L2C polegającej na niewykonaniu w trakcie remontu azotowania
czopów wału po ich szlifowaniu spowodowało obniżenie ich wytrzymałości zmęczeniowej
i ułatwiło powstanie pęknięcia zmęczeniowego wału korbowego pomiędzy czopem głównym
a czopem korbowodowym cylindra nr 3. Pęknięcie to w końcowej fazie spowodowało
znaczące zmniejszenie sztywności wału korbowego, a przez to dalsze zwiększenie jego
drgań giętnych oraz drgań giętnych wałka rozrządu, co zwiększało nierównomierność
pracy silnika, a w efekcie doprowadziło do całkowitego pęknięcia wału korbowego
w następstwie czego doszło do innych uszkodzeń silnika i do zatrzymania jego pracy.

Zalecenia profilaktyczne:
1. Powiadomić o ustaleniach PKBWL i przyczynach zdarzenia amerykański nadzór lotniczy (FAA).
2. Powiadomić o zaistniałym zdarzeniu wszystkie polskie certyfikowane organizacje obsługowe
uprawnione do obsługi i naprawy silników firmy Lycoming.

ZałącznikWielkość
2009_529_U.pdf64.94 KB
comments powered by Disqus