Lokalizacja
Opis: 14 kwietnia 2022 r. w ATZ Babice wykonywano loty nadzorowane przez służbę AFIS w trakcie których doszło do zaniżenia separacji i niebezpiecznego zbliżenia pomiędzy dwoma statkami powietrznymi podchodzącymi do lądowania na RWY 10R lotniska EPBC. W incydencie brały udział: - samolot nr 1, Cessna 152 o znaku rozpoznawczym SP-KOG użytkowana przez ATO Aeroklubu Warszawskiego. Samolot pilotowany był samodzielnie przez ucznia-pilota szkolącego się do uzyskania licencji PPL(A). Lot nadzorowany był przez instruktora-pilota FI(A) pozostającego na lotnisku EPBC. - samolot nr 2, Piper PA28-181 o znaku rozpoznawczym SP-FFR, użytkowany przez ATO Runway Pilot School. Samolot pilotowany był przez załogę w składzie: FI(A) i uczeń-pilot, która wykonywała standardowe kręgi nadlotniskowe w EPBC. O 09:09 „uczeń-pilot” wykonał start do lotu samodzielnego po trasie EPBC-EPRU. W trakcie wznoszenia, po zakończeniu pierwszego zakrętu, nastąpiło samoczynne wypadnięcie kolektora nawiewu z górnego lewego wlotu powietrza wywołując silny napływ powietrza do kokpitu. „Uczeń-pilot” ocenił sytuację jako awaryjną i uniemożliwiającą kontynuowanie dalszego lotu. Podjął decyzję o przerwaniu zadania. Na częstotliwości Babice-Radio zgłosił swoją obecność na pozycji z wiatrem i poinformował instruktora nadzorującego o zamiarze lądowania na lotnisku startu. „Uczeń-pilot” nie podał przyczyny przerwania zadania, a FI(A) nie dążył do jej uzyskania. Chcąc możliwie szybko sprowadzić samolot do lądowania, wykonał trzeci zakręt przedwcześnie – w miejscu odbiegającym od standardowego przebiegu kręgu nadlotniskowego lotniska EPBC. W wyniku nadmiernej koncentracji na procedurze lądowania oraz w efekcie ograniczonego doświadczenia charakterystycznego dla wczesnego etapu szkolenia lotniczego, „uczeń-pilot” nie zwrócił uwagi na obecność samolotu nr 2 w rejonie trzeciego zakrętu a instruktor nadzorujący nie podjął czynności w celu wsparcia działań „ucznia-pilota”. W tym czasie „załoga” samolotu nr 2 wykonując standardowe kręgi nadlotniskowe, będąc w trzecim zakręcie zauważyła, że samolot nr 1 zbliża się z lewej strony. Samolot nr 1 wyprzedził samolot nr 2 i przeciął jego tor lotu, przechodząc na prawą stronę. „Załoga” samolotu nr 2 podjęła próbę nawiązania łączności radiowej z „uczniem-pilotem” na częstotliwości Babice-Radio, która zakończyła się niepowodzeniem. „Załoga” była przekonana, że „uczeń-pilot” wykonuje lot w kierunku punktu Foxtrot z zamiarem opuszczenia kręgu nadlotniskowego i ATZ Babice. Jednak chwilę później samolot nr 1 wykonał zakręt w kierunku samolotu nr 2, co doprowadziło do zaniżenia separacji i minięcia się obydwu statków powietrznych w bardzo bliskiej odległości. „Uczeń-pilot” nie zauważył samolotu nr 2 i kontynuował lot w kierunku czwartego zakrętu. Kolejna próba nawiązania łączności z samolotem nr 1 zakończyła się powodzeniem i przed wykonaniem czwartego zakrętu, „uczeń-pilot” został poinformowany o pozycji samolotu nr 2, który był poniżej i z lewej strony samolotu nr 1. Po zauważeniu samolotu nr 2, „uczeń-pilot” przerwał podejście do lądowania i wykonał odejście na drugi krąg, który został wykonany poprawnie. Po lądowaniu, które odbyło się bez następstw, samolot nr 1 został przekazany personelowi technicznemu w celu usunięcia usterki. W tym czasie instruktor nadzorujący samodzielny lot omówił z uczniem-pilotem zaistniałą sytuację. Po usprawnieniu samolotu i zakończeniu briefingu, „uczeń-pilot” wznowił lot samodzielny po pierwotnie zaplanowanej trasie, który zakończył się bez następstw.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 152
Znaki rejestracyjne: SP-KOG
Numer akt: 2022/1649
Załącznik | Wielkość |
---|---|
u_2022_1649.pdf | 232.1 KB |