Lokalizacja
Opis: Holowanie samolotu odbywało się na zlecenie organizacji obsługi liniowej pod nadzorem jej trzech pracowników, z których jeden przebywał w kabinie samolotu oraz koordynatora naziemnego ruchu lotniczego. Kierowcą ciągnika był pracownik organizacji obsługi naziemnej. Po zatrzymaniu samolotu w miejscu wskazanym przez koordynatora naziemnego ruchu lotniczego oraz przekazaniu informacji z kabiny samolotu o zaciągnięciu hamulca postojowego, kierowca holownika odłączył pojazd od samolotu i odjechał od niego na odległość kilku metrów. Pracownik nadzorujący holowanie w kabinie samolotu, po zaświeceniu się sygnalizacji włączenia hamulca postojowego, widząc odłączony ciągnik, opuścił kabinę samolotu. W trakcie podchodzenia do samolotu pracownika przebywającego na płycie postojowej z zamiarem umieszczenia podstawek pod przednim podwoziem, samolot zaczął się staczać w kierunku ciągnika. Widząc to, kierowca użył klaksonu ostrzegając o niebezpieczeństwie i jednocześnie rozpoczął manewrowanie ciągnikiem aby przednie podwozie samolotu znalazło się w jego osi. Staczający się samolot uderzył w bramkę ciągnika, której siłownik, przewód układu smarowania oraz osłona przewodów hydraulicznych zostały uszkodzone. Wstępne oględziny podwozia samolotu nie wykazały jego uszkodzeń. Po wykonaniu testu układu hamulca postojowego zgodnie z AMM 32-44-00 REV. NO 77 MAR 25/2013 stwierdzono jego usterkę. Samolot został wyłączony z eksploatacji do czasu jej usunięcia.
Miejsce zdarzenia: Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (EPKT)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 737-400
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 474/13
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2013_0474_u.pdf | 156.53 KB |