Lokalizacja
Opis: Podczas startu śmigłowca, będąc w ustalonym zawisie na wysokości około 4-6 ft pilot zauważył, że nie włączył trybu High NR przełącznikiem HI NR zainstalowanym na tablicy przyrządów. Jest to niezgodne z listą kontrolną „Sprawdzenie przed startem”. Zamierzając samemu aktywować tryb High NR, nie prosząc o wykonanie tej czynności ratownika, pilot odruchowo lewą ręką puścił dźwignię skoku i mocy COLLECTIV. W trakcie przemieszczania ręki w kierunku przełącznika HI NR, pilot odczuł wyraźne szarpnięcie za mankiet lewego rękawa kombinezonu. Zaczepienie mankietem rękawa kombinezonu o wystające przełączniki znajdujące się na głowicy dźwigni COLLECTIV spowodowało niezamierzone przemieszczenie się dźwigni skoku i mocy do dołu, skutkiem czego było twarde przyziemienie śmigłowca na podłoże betonowe. Śmigłowiec przyziemił pionowo w granicach miejsca postojowego. Pilot i ratownik zauważyli, że śmigłowiec stoi z kilkustopniowym przechyłem na prawą stronę. W celu niedopuszczenia do przekroczenia ograniczeń momentu masztu MM, pilot podczas chłodzenia silników przed ich wyłączeniem utrzymywał drążek sterowy w odpowiednim położeniu. Zespół napędowy do momentu wyłączenia śmigłowca pracował bez zastrzeżeń.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: EC 135 P2+
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 621/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0621_rk.pdf | 236.08 KB |