Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu Cessna C525 1698/14

Data zdarzenia: 
20 September, 2014 - 11:12

Lokalizacja

FIR Austria
Austria

 Opis: Załoga wykonywała lot po zaplanowanej trasie i planowanym poziomie lotu FL 400. Około godziny 10:56 załoga odebrała polecenie nawiązania łączności z organem kontroli ruchu lotniczego Praga Radar na częstotliwości 132.805 MHz. Łączność została nawiązana i po uzyskaniu identyfikacji radarowej lot był kontynuowany zgodnie ze złożonym planem lotu. W tej fazie lotu z powodu silnych zakłóceń została ściszona głośność drugiej radiostacji pokładowej, która służyła do nasłuchu na częstotliwości alarmowej 121.5 MHz. Około godziny 11:12 przekroczono granicę FIR Austrii. Załoga nie otrzymała polecenia zmiany częstotliwości, na której prowadzona była łączność z organem kontroli ruchu lotniczego. W czasie między 11:10 i 11:20 załoga poprosiła o „radio check” i po uzyskaniu potwierdzenia łączności była przekonana, że utrzymuje łączność z właściwym sektorem kontroli ruchu lotniczego. O godzinie 11:30 załoga zauważyła w niewielkiej odległości dwa samoloty wojskowe, które jednak nie przekazywały sygnałów wzrokowych sugerujących procedurę przechwycenia. Jeśli były podjęte próby nawiązania łączności na częstotliwości awaryjnej (121.5 MHz) mogły być przez załogę nie usłyszane z powodu całkowitego wyciszenia radiostacji. Załoga nawiązała łączność na dotychczasowej częstotliwości z kontrolerem obszaru Praga Radar i dostała polecenie zmiany częstotliwości na 126.280 MHz, na której uzyskała zezwolenie na kontynuowanie lotu zgodnie z planem. Samoloty wojskowe były obserwowane przez załogę do ok. 11:38. O godzinie 11:50 samolot opuścił obszar Austrii, w którym przebywał bez łączności ok. 25 minut. W tym czasie możliwa była łączność z kontrolą Praga Radar jednakże nie zanotowano żadnej próby wywołania samolotu na tej częstotliwości.

Miejsce zdarzenia: FIR Austria

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna C525

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 1698/14

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2014_1698_rk.pdf231.24 KB
comments powered by Disqus