Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 57/09
Miejsce zdarzenia: lotnisko Bydgoszcz - Szwederowo (EPBY)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Let L-410 Turbolet
Znaki rejestracyjne: SP-KTL
Komisja w trakcie badania ustaliła:
Niewłasciwy system zarzadzania i organizacji bezpiecznego przepływu ruchu lotniczego na lotnisku Bydgoszcz – Szwederowo polegajacy na:
• Braku podjecia decyzji zamkniecia lotniska w przypadku gdy warunki atmosferyczne były poniżej minimalnych;
• Braku zatwierdzonej przez Urzad Lotnictwa Cywilnego (ULC) sprawowanej przez strone wojskowa służby ruchu lotniczego;
• Niesklasyfikowaniu przestrzeni powietrznej MATZ EPBY według standardów ICAO.
• Brak możliwosci monitorowania sprawnosci systemu ladowania według wskazan przyrzadów (ILS) przez personel wojskowej służby ruchu lotniczego w trakcie operacji ladowania - pulpit monitorujacy znajduje sie na stanowisku cywilnej służby ruchu lotniczego w pomieszczeniu z drugiej strony lotniska.
• Braku publikacji w AIP Polska w dziale AD2 EPBY w punkcie 2.20 „Przepisy i procedury lokalne” procedur dla lotów według wskazan przyrzadów (IFR).
• Opublikowaniu informacji w AIP Polska w dziale AD2 EPBY w punkcie 2.18 dotyczaca łacznosci radiowej ze służbami ruchu lotniczego (ATS), która może sugerowac, że w czasie działania MATZ działa również lotniskowa cywilna służba informacji powietrznej (AFIS) zgodna ze standardami ICAO.
- Wykonywaniu przez przewoznika lotów handlowych w ramach CAT na lotnisko gdzie nie była zapewniona służba ruchu lotniczego (ATS) zatwierdzona przez ULC.
Zalecenia profilaktyczne:
Zalecenie nr 2009-010: Urzad Lotnictwa Cywilnego;
Zalecenie nr 2009-011: Polska Agencji Żeglugi Powietrznej;
Zalecenie nr 2009-012: Zarzadzajacy Lotniskiem EPBY; oraz strona wojskowa
- zweryfikowac zasady i procedury obowiazujace na lotnisku Bydgoszcz – Szwederowo (EPBY) w celu wypracowania sposobu zarzadzania ruchem lotniczym gwarantujacym własciwe i zgodne ze standardami ICAO zabezpieczenie lotów cywilnych statków powietrznych w lotach handlowych w ramach CAT.
Zalecenie nr 2009-013 Polska Agencji Żeglugi Powietrznej
oraz strona wojskowa: informowac załogi statków powietrznych (np. NOTAM), że poza godzinami pracy cywilnej służby ruchu lotniczego praca ILS nie jest na bieżaco monitorowana lub umożliwic wojskowej służbie ruchu lotniczego monitorowanie jego pracy.
| Załącznik | Wielkość |
|---|---|
| 2009_57_U.pdf | 67.3 KB |