Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 57/09
Miejsce zdarzenia: lotnisko Bydgoszcz - Szwederowo (EPBY)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Let L-410 Turbolet
Znaki rejestracyjne: SP-KTL
Komisja w trakcie badania ustaliła:
Niewłasciwy system zarzadzania i organizacji bezpiecznego przepływu ruchu lotniczego na lotnisku Bydgoszcz – Szwederowo polegajacy na:
• Braku podjecia decyzji zamkniecia lotniska w przypadku gdy warunki atmosferyczne były poniżej minimalnych;
• Braku zatwierdzonej przez Urzad Lotnictwa Cywilnego (ULC) sprawowanej przez strone wojskowa służby ruchu lotniczego;
• Niesklasyfikowaniu przestrzeni powietrznej MATZ EPBY według standardów ICAO.
• Brak możliwosci monitorowania sprawnosci systemu ladowania według wskazan przyrzadów (ILS) przez personel wojskowej służby ruchu lotniczego w trakcie operacji ladowania - pulpit monitorujacy znajduje sie na stanowisku cywilnej służby ruchu lotniczego w pomieszczeniu z drugiej strony lotniska.
• Braku publikacji w AIP Polska w dziale AD2 EPBY w punkcie 2.20 „Przepisy i procedury lokalne” procedur dla lotów według wskazan przyrzadów (IFR).
• Opublikowaniu informacji w AIP Polska w dziale AD2 EPBY w punkcie 2.18 dotyczaca łacznosci radiowej ze służbami ruchu lotniczego (ATS), która może sugerowac, że w czasie działania MATZ działa również lotniskowa cywilna służba informacji powietrznej (AFIS) zgodna ze standardami ICAO.
- Wykonywaniu przez przewoznika lotów handlowych w ramach CAT na lotnisko gdzie nie była zapewniona służba ruchu lotniczego (ATS) zatwierdzona przez ULC.
Zalecenia profilaktyczne:
Zalecenie nr 2009-010: Urzad Lotnictwa Cywilnego;
Zalecenie nr 2009-011: Polska Agencji Żeglugi Powietrznej;
Zalecenie nr 2009-012: Zarzadzajacy Lotniskiem EPBY; oraz strona wojskowa
- zweryfikowac zasady i procedury obowiazujace na lotnisku Bydgoszcz – Szwederowo (EPBY) w celu wypracowania sposobu zarzadzania ruchem lotniczym gwarantujacym własciwe i zgodne ze standardami ICAO zabezpieczenie lotów cywilnych statków powietrznych w lotach handlowych w ramach CAT.
Zalecenie nr 2009-013 Polska Agencji Żeglugi Powietrznej
oraz strona wojskowa: informowac załogi statków powietrznych (np. NOTAM), że poza godzinami pracy cywilnej służby ruchu lotniczego praca ILS nie jest na bieżaco monitorowana lub umożliwic wojskowej służbie ruchu lotniczego monitorowanie jego pracy.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_57_U.pdf | 67.3 KB |