Lokalizacja
Opis: 23 maja 2025 r. na lotnisku EPKA odbywały się loty szybowcowe za samolotem. Nad bezpieczeństwem operacji czuwał koordynator lotów szybowcowych, a dodatkowo – kierujący lotami. Około 11.30 do lotniska doleciał samolot Tecnam P2008, którego pilot poprosił drogą radiową o zgodę na manewr typu „touch & go”. Kierujący lotami wydał taką zgodę, podając jako warunek „brak ruchu w strefie podejścia i lądowania”. W końcowej fazie podejścia do RWY29L i podczas przyziemienia samolotu Tecnam, kierujący lotami zauważył startujący zespół samolot-szybowiec, który chwilę wcześniej rozpoczął rozbieg z równoległego RWY29R. Zespół, tuż po starcie, rozpoczął zakręt na południe, przecinając tym samym oś RWY29L, na którym znajdował się Tecnam. Kierujący lotami natychmiast przekazał informację o ruchu do pilota samolotu Tecnam. Pilot Tecnama, tuż po starcie, zauważył zbliżający się zespół i wykonał unik w lewo, unikając w ten sposób kolizji.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Kielce-Masłów (EPKA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: KR-030 „Topaz” / SZD-50-3 „Puchacz” / Tecnam P2008
Znaki rejestracyjne: SP-SPRW / SP-3409 / nie ustalono
Numer akt: 2025-0044
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2025-0044_u.pdf | 128.99 KB |