Przedwczesne zużycie i uszkodzenie łożysk kół podwozia głównego samolotów ATR-42/500 SP-EDD i SP-EDA wywołane błędami obsługi technicznej 91/08 i 151/08

Data zdarzenia: 
24 February, 2008 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 35' 11.7852" N, 14° 53' 57.3468" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 91/08 i 151/08

Miejsce zdarzenia: lotnisko Szczecin - Goleniów (EPSC) / lotnisko Gdańsk - Rębiechowo (EPGD)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/500
Znaki rejestracyjne: SP-EDD / SP-EDA

Przyczyna incydentu:
Przyczyną obu tych incydentów, polegających na przedwczesnym zużyciu, a w
konsekwencji uszkodzeniu wewnętrznego łożyska zewnętrznego koła podwozia
głównego i dalszych uszkodzeniach zespołu podwozia podczas lądowania, były
następujące błędy obsługi technicznej, których skutki występowały równocześnie:
a) użycie zbyt dużego momentu dokręcającego podczas montażu kół na osi podwozia,
b) niewystarczające smarowanie łożysk,
c) dopuszczenie do zabrudzenia łożysk w trakcie eksploatacji,
d) niedostosowanie zakresu obsługi do warunków eksploatacji.

Zalecenia profilaktyczne:
1. Powiadomienie załóg o zdarzeniach, z wprowadzeniem obowiązkowego raportowania
w dzienniku pokładowym EDP-60 o zabrudzeniach dolnych części samolotu w polu
„defect symptom” (jako usterek),
2. Zwiększenie częstotliwości inspekcji podwozia głównego w okresie zimowo-
wiosennym (zgodnie z CMM dla operacji poniżej 50 minut, interwał czasowy
inspekcji 250h+10%),
3. Powiadomienie producenta o wynikach badania zdarzeń,
4. Powiadomienie bazy technicznej oraz działu jakości PLL „LOT” SA o wynikach
badania zdarzeń,
5. Wystosowanie wniosku do działu jakości (ZQ) EuroLOT SA o dokonanie audytu w
bazie technicznej PLL „LOT” SA, ze zwróceniem uwagi na skalowanie narzędzi
służących do montażu kół (kluczy dynamometrycznych),
6. Powiadomienie Zarządu EuroLOT SA oraz działu jakości ZQ o wynikach badania
zdarzeń.

ZałącznikWielkość
2008_91_151_U.pdf61.7 KB
comments powered by Disqus