Lokalizacja
Opis: Uczeń-skoczek wykonywał swój pierwszy skok AFF w asyście dwóch instruktorów. Oddzielił się od
samolotu w sylwetce lekko zgiętej i na znak instruktora dokonał szybkiej korekty sylwetki. Dalej swobodne spadanie przebiegało prawidłowo – uczeń-skoczek poprawnie reagował na znaki instruktorów. Zainicjowanie otwarcia, na prawidłowej wysokości, uczeń-skoczek wykonał samodzielne (z asystą instruktora).
Według relacji ucznia-skoczka, po prawidłowym napełnieniu czaszy, spadochron zaczął zakręcać. Pomimo podjęcia próby zatrzymania obrotów, jak podał uczeń, poprzez zahamowanie linek sterowniczych, spadochron dalej skręcał. Uczeń podjął decyzję o procedurze awaryjnej. Wylądował prawidłowo na spadochronie zapasowym, w wyznaczonej dla uczniów-skoczków strefie lotniska. Podczas analizy filmów zarejestrowanych w czasie skoku uznano, że obie linki sterownicze do momentu otwarcia były zablokowane prawidłowo. Na podstawie dokonanych oględzin czaszy spadochronu głównego stwierdzono, że jedna linka sterownicza była odblokowana, a druga – zablokowana, co było przyczyną występujących obrotów spadochronu. Stan czaszy głównej jednoznacznie wskazuje, że uczeń-skoczek faktycznie nie zahamował spadochronu obiema linkami sterowniczymi, wbrew jego relacji o wykonaniu takiego działania, o czym świadczy prawidłowo zahamowana jedna linka sterownicza.
Miejsce zdarzenia: EPGL, Gliwice
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Navigator 260
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 693/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0693_u.pdf | 255.1 KB |