Lokalizacja
Opis: W zdarzeniu uczestniczyły dwa statki powietrzne A333 wykonujący lot od RZE w kierunku na pkt. DIBED i B777 wykonujący lot od pkt. DIBED w kierunku RZE. Na 5 minut w dolocie do pkt. DIBED pilot A333 poprosił o zmianę poziomu lotu z FL370 na FL390. W dolocie do pkt. DIBED w przestrzeni powietrznej Republiki Ukrainy był samolot B777.
Samoloty miały 4 minuty i 30 sekund do minięcia. Kontroler ruchu lotniczego (KRL) wydał zezwolenie dla A333 na wznoszenie do FL390 z warunkiem, że prędkość wznoszenia będzie 1000 ft/min lub więcej. Pilot potwierdził zezwolenie, ale dodał, że może być trudno na utrzymanie takiej prędkości. Pilot nie powiedział jednoznacznie, że nie da rady. Pilot A333 przecinając FL385 w odległości 35 NM od B777 zapytał KRL czy może zmniejszyć prędkość wznoszenia. KRL uznał, że pilot nie musi utrzymywać prędkości wznoszenia 1000 ft/min, i że pomimo zmniejszenia prędkości samolot osiągnie FL390 zachowując wymaganą separacje z B777. Na FL386 pilot A333 zgłosił brak możliwości dalszego wznoszenia i poprosił o zmianę kursu. KRL wydał komendę wykonania zakrętu o 30 stopni w lewo i w tej samej chwili pilot A333 zgłosił wygenerowania TCAS RA. Pilot B777 również zgłosił TCAS RA. Samoloty w trakcie mijania oddalone było o 600 ft separacji pionowej i jeden był na wznoszeniu, a drugi na zniżaniu zgodnie z poleceniami TCAS.
Miejsce zdarzenia: FIR Warszawa (EPWW)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Airbus A330-300 (A333), Boeing 777 (B777)
Znaki rejestracyjne: EDDT-OTBD, OMDB-EGKK
Numer akt: 128/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0128_u.pdf | 224.17 KB |