Lokalizacja
Opis: Po starcie, do chwili wykonaniu pierwszego zakrętu, lot przebiegał prawidłowo. Jednak pierwszy zakręt pilot wykonał za wcześnie. Po wykonaniu pierwszego zakrętu szybowiec leciał zbieżnie do zbocza, a pilot z opóźnieniem reagował na polecenia instruktora przekazywane przez radio. Odchylenie toru lotu w kierunku szczytu spowodowało nie tylko nadmierne zbliżenie się do zbocza, ale także lot na wysokości mniejszej niż wysokość ściany lasu po wschodniej stronie lądowiska. Aby zapobiec kolizji z lasem pilot był zmuszony wykonać zakręt w prawo ze znacznym przechyleniem. Kiedy szybowiec miał szczyt zbocza z tyłu instruktor polecił pilotowi „wypłaszczenie” zakrętu i odlot w kierunku doliny. Pilot nie zareagował na komendę instruktora „Pirat odprostuj”i nadal kontynuował zakręt w prawo, jeszcze zwiększając przechylenie. Będąc w zakręcie, na krytycznie małej wysokości, pilot prawdopodobnie skoncentrował wzrok na powierzchni koron drzew zagajnika porastającego zbocze. Pozbawiona liści pojedyncza topola, wystająca na kilka metrów ponad ich powierzchnię była słabo widoczna na tle koron zagajnika. W konsekwencji prawe skrzydło, będące najbliżej zbocza, zahaczyło o jej wierzchołek. Szybowiec w konfiguracji wywrotu szybkiego i w odległości ok. 47 m od topoli zderzył się ziemią. W wyniku zderzenia ze zboczem, pilot szybowca poniósł śmierć na miejscu, a szybowiec został całkowicie zniszczony.
Miejsce zdarzenia: Bezmiechowa Górna k. Leska
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-30 PIRAT
Znaki rejestracyjne: 1720/13
Numer akt: 1720/13
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2013_1720_rk.pdf | 1.43 MB |