Lokalizacja
Opis: Po lądowaniu na drodze startowej 14 nastąpiło jej zwolnienie w drogę szybkiego skołowania H2, a następnie zjazd w drogę kołowania H. Załoga po zwolnieniu drogi startowej 14 nawiązała łączność z kontrolerem Ground na częstotliwości 121.9 MHz zamiast na prawidłowej częstotliwości Apron North 121.85 MHz. Przyczyną nawiązania łączności przez załogę na niewłaściwej częstotliwości była pomyłka F/O. W momencie gdy należało zmienić częstotliwość występowało znaczne obciążenie pilotów czynnościami w kabinie. Według oświadczenia dowódcy samolotu w czasie briefingu przed rozpoczęciem podejścia omówiony został sposób łączności wraz z ustaleniem właściwej częstotliwości. Błąd w wyborze częstotliwości miał charakter przypadkowy i jednorazowy. W reakcji na spóźnione zgłoszenie się na częstotliwości 121.85 MHz kontroler ruchu lotniczego włączył na drodze kołowania H, na której znajdował się samolot, czerwoną, świetlną poprzeczkę zatrzymania (intermediate taxiway holding point). Załoga nie zauważyła włączonej poprzeczki świetlnej. Prawdopodobną przyczyną niezauważenia przez załogę poprzeczki było zaświecenie się lamp w bardzo małej odległości przed nosem kołującego samolotu i wysokie natężenie światła słonecznego. Dodatkowo załoga zaangażowana była w tym czasie w wymianę korespondencji radiowej z kontrolerem Ground. Zdarzenie to nie spowodowało rzeczywistego zagrożenia.
Miejsce zdarzenia: Port lotniczy Zurych-Kloten (LSZH)
Państwo: Szwajcaria
Rodzaj i typ statku powietrznego: Embraer 170
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 887/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0887_rk.pdf | 213.29 KB |