Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu ultralekkiego Bristell UL RG 2121/15

Data zdarzenia: 
30 September, 2015 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

lotnisko Olsztyn-Dajtki (EPOD)
Poland
53° 46' 14.9484" N, 20° 25' 23.6316" E

 Opis: Samolot z pasażerem na pokładzie wykonywał lot po kręgu nadlotniskowym lotniska Olsztyn-Dajtki. Podczas wykonywania podejścia do lądowania, na wysokości ok. 150 m pojawiły się drgania silnika. Silnik pracował nieprawidłowo, obroty spadły a próba ich zwiększenia pogłębiła drgania do tego stopnia, że pilot zdecydował o wyłączeniu silnika i awaryjnym lądowaniu na lotnisku. Wysokość była wystarczająca do bezpiecznego lądowania. Pilot ustalił lot ślizgowy na podejściu do asfaltowego pasa 09, wyłączył iskrowniki oraz główny włącznik prądu. Klapy pozostawały w położeniu schowanym. Następnie pilot uruchomił włącznik wypuszczania podwozia. Samolot wyposażony jest w elektryczny system wypuszczania podwozia, który nie mógł działać po wyłączeniu zasilania. Podwozie nie zostało wypuszczone, co spowodowało uszkodzenia samolotu podczas lądowania. O godz. 13:13 czasu lokalnego samolot przyziemił w połowie długości pasa ze schowanym podwoziem, wyłączonym silnikiem i wiatrakującym śmigłem. Po zetknięciu z pasem, samolot odbił się na wysokość ok. 0,5 m, ponownie przyziemił przebywając jeszcze ok. 200 m po torze lekko odchylającym się w lewo. Samolot zatrzymał się na pasie. Pilot i pasażer nie odnieśli obrażeń i opuścili samolot o własnych siłach.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Olsztyn-Dajtki (EPOD)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Bristell UL RG

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 2121/15

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2015_2121_rk_1.pdf470.69 KB
comments powered by Disqus