Lokalizacja
Opis: Po starcie załoga samolotu zgłosiła awarię silnika i w sytuacji w niebezpieczeństwie zażądała awaryjnego lądowania. Organ kontroli ruchu lotniczego ogłosił sytuację alarmową, która trwała przez 15 minut do czasu bezpiecznego lądowania samolotu. Po zakończeniu akcji kontrolerzy ruchu lotniczego zgłosili problemy z wewnętrzną łącznością podczas jej trwania wynikającą z blokowania kanału łączności przez zbyt wiele służb próbujących w tym samym czasie prowadzić korespondencję. System łączności wewnętrznej wykorzystywany przez służby lotniskowe działa w oparciu o rozwiązania technologiczne TETRA, który na jednym kanale radiowym pozwala utworzyć cztery tzw. „szczeliny czasowe” z czego trzy służą do prowadzenia korespondencji. Analiza automatycznej rejestracji zestawianych w tym czasie połączeń pozwoliła stwierdzić, że w czasie trwania sytuacji alarmowej zestawiono ogółem 101 połączeń, w tym 30 połączeń w grupie łączności, w której zgłoszono problemy. Organ kontroli ruchu lotniczego zainicjował w tym czasie 19 połączeń z czego tylko 2 z radiotelefonu, który przeznaczony jest do prowadzenia korespondencji radiowej przez zarządzających akcją ratowniczą i w związku z tym ma priorytet zestawiania połączenia. Odsłuch nagranej korespondencji pozwolił również stwierdzić, że łączność w wielu przypadkach była prowadzona w sposób mało profesjonalny o czym świadczy używanie nieistniejących kryptonimów lub podejmowanie łączności po wywołaniu innych korespondentów. Zarzut „nieprzerwanego blokowania kanału wieża i kanału alarmowego” nie znajduje potwierdzenia w zgromadzonym materiale faktograficznym.
Miejsce zdarzenia: EPGD, Gdańsk/Rębiechowo
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: DH8D
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1900/13
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2013_1900_u.pdf | 246.13 KB |