Lokalizacja
Opis: Samolot wystartował do lotu po trasie EPWA-EPPO o godz.14:04 LMT. Parametry obu silników od momentu uruchomienia do zajęcia wysokości przelotowej FL180 były prawidłowe. Osiem minut po osiągnięciu poziomu przelotowego, silnik nr 2 zaczął pracować nieprawidłowo. Wartość TRQ spadła do zera, wskazania temperatury silnika zaczęły zmieniać się skokowo. Niesymetryczna praca silników doprowadziła do przechylenia się samolotu na prawą stronę około 6° przy włączonym AP. CPT rozłączył AP i przejął manualnie sterowanie samolotem.
O godz. 14:22:35 LMT gdy temperatura ITT osiągnęła 981°C pojawiła się na CWP sygnalizacja MASTER WARNING „CHECK FIRE DETECT”. Pożar silnika zauważyli również pasażerowie. Równocześnie nastąpiło silne szarpnięcie samolotu . Załoga rozpoczęła wykonywanie MEMORY ITEMS do Listy Kontrolnej „ENGINE FAILURE/FIRE/SHUTDOWN. Załoga po wykonaniu czynności Listy Kontrolnej stwierdziła, że pożar został ugaszony. Załoga przekazała przez radio depeszę MAYDAY. Załoga podjęła decyzję o lądowaniu na lotnisku EPPO, zgłosiła do TWR Poznań stan w niebezpieczeństwie ( pożar silnika nr 2) i poprosiła o zniżanie do poziomu FL100 i asystę straży pożarnej do lądowania. Jednocześnie na polecenie kapitana rozpoczęto przygotowanie pasażerów do awaryjnej ewakuacji. Lądowanie odbyło się na jednym silniku, bez następstw o godz. 14:48. Awaryjna ewakuacja pasażerów odbyła się tylko przez lewe drzwi. Ewakuacja przebiegła sprawnie.
Miejsce zdarzenia: Poznań
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Q 400 DHC8 - 402
Znaki rejestracyjne: SP - EQG
Numer akt: 4048/19
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
raport_wstepny_4048_19.pdf | 564.69 KB |