Zdarzenie samolotu BAE JETSTREAM 32 na lotnisku Kraków-Balice 46/10

Data zdarzenia: 
8 January, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
50° 4' 39.792" N, 19° 47' 5.388" E

Opis: Po wylądowaniu, w trakcie kołowania na stanowisko postojowe, w odległości kilku metrów od wyznaczonego miejsca zatrzymania nastąpiła utrata powietrza z ogumienia koła prawego podwozia głównego. Dokonany przegląd koła ujawnił odłamanie fragmentu obrzeża obręczy koła (wewnętrznej połówki). Odłamanego fragmentu obręczy nie odnaleziono, koło zostało wymienione. Jest to trzeci przypadek analogicznego uszkodzenia obręczy koła podwozia głównego na samolocie BAe Jetstream 32 użytkowanym przez JetAir sp. z o.o. W opinii warsztatu obsługującego koła, producenta kół oraz producenta samolotu, wyrażanej od chwili pierwszego zgłoszenia im takiego przypadku przez JetAir sp. z o.o., przyczyną pękania obręczy kół jest niewłaściwa eksploatacja: zbyt duża prędkość kołowania i zakręty wykonywane na zbyt małym promieniu (Instrukcja użytkowania samolotu – AFM – nie podaje jednak żadnych szczególnych ograniczeń w tym zakresie).

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Kraków-Balice

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot BAE JETSTREAM 32

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 46/10

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
20100046U.pdf200.9 KB
comments powered by Disqus