Zdarzenie lotnicze podczas zniżania do lotniska Rzeszów-Jasionka (EPRZ) samolotu Bombardier DHC8 402 1645/12

Data zdarzenia: 
8 December, 2012 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

strefa kontrolowana lotniska Rzeszów-Jasionka (CTR EPRZ)
Poland
50° 6' 34.9992" N, 22° 1' 8.0004" E

 Opis: Podczas zniżania do lotniska Rzeszów-Jasionka (EPRZ), po ustabilizowaniu się na wysokości 2500 stóp, po wypuszczeniu podwozia, na panelu głównym i zapasowym pojawiła się sygnalizacja niezablokowanego w pozycji wypuszczonej podwozia głównego. Załoga wykonała cykl chowania i wypuszczania podwozia, mimo braku takiej procedury w dokumentacji (AFM1, QRH2), ale sygnalizacja niezablokowanego podwozia nadal widniała. Następnie załoga, po przestawieniu dźwigni podwozia w pozycję schowane, wykonała odejście na drugie okrążenie. Wykonano procedurę awaryjnego wypuszczenia podwozia. Po jej wykonaniu sygnalizacja wskazywała "podwozie wypuszczone i zablokowane". Personel pokładowy oraz kontrola ruchu lotniczego lotniska Rzeszów-Jasionka (ATC EPRZ) potwierdziły wypuszczenie podwozia. Wykonano normalne podejście do lądowania, bez zgłaszania sytuacji "w niebezpieczeństwie", poproszono jednak o asystę straży pożarnej. Po wylądowaniu i wyłączeniu silników, zanim wypuszczono pasażerów, dowódca samolotu, zgodnie z procedurą, zablokował podwozie przeznaczonymi do tego celu sworzniami. Samolot przekazano służbom technicznym.

Miejsce zdarzenia: strefa kontrolowana lotniska Rzeszów-Jasionka (CTR EPRZ)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Bombardier DHC8 402

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 1645/12

Powiązane raporty: 1622/12

ZałącznikWielkość
2012_1645_rk.pdf365.14 KB
2012_1622_rk.pdf365.14 KB
comments powered by Disqus