Lokalizacja
Opis: Podczas startu włączyła się sygnalizacja CARGO DOOR UNLOCKED, załoga wykonała
lądowanie na lotnisku startu, przy czym po wypuszczeniu podwozia na głównym panelu
informacyjnym nie pojawiła się żadna informacja o jego położeniu, a załoga korzystała
z informacji podawanych na panelu dublującym. Stwierdzono, że bezpiecznik automatyczny
LDG GEAR/LDG CTL & PRIM DET SYS SPLY & IND jest wyłączony. Po jego włączeniu
i potwierdzeniu prawidłowego działania systemu zamków drzwi cargo ponowiono start.
Po drugim starcie sytuacja powtórzyła się i dodatkowo okazało się niemożliwe schowanie
podwozia, a sygnalizacja pokazywała jego niebezpieczne położenie (zapalone trzy czerwone
i trzy zielone lampki), przy tym bezpiecznik głównego systemu informującego o położeniu
podwozia ponownie znalazł się w pozycji WYŁĄCZONY. Próba włączenia go powiodła się
dopiero po przestawieniu dźwigni położenia podwozia do pozycji WYPUSZCZONE (próbę te
ponawiano kilkakrotnie). Analiza sytuacji doprowadziła załogę do wniosku o nieprawidłowym
działaniu systemu WEIGHT ON WHEELS. Podjęta została decyzja o ponownym lądowaniu na
lotnisku startu. Samolot został przekazany służbom technicznym, dopuszczony do przelotu
wg MEL-21-51-I i przebazowany do Warszawy w celu usunięcia usterki.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Poznań-Ławica
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot ATR-42-300
Znaki rejestracyjne: SP-KTR
Numer akt: 463/08
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20080463U.pdf | 160.04 KB |