Zdarzenie śmigłowca EC 135 P2+ SP-HXP na lotnisku Bydgoszcz-Szwederowo 463/12

Data zdarzenia: 
19 May, 2012 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 5' 48.516" N, 17° 58' 39.612" E

Tytuł opracowania: Zdarzenie śmigłowca EC 135 P2+ SP-HXP na lotnisku Bydgoszcz-Szwederowo 463/12

Opis: Przyczyną incydentu, polegającego na wyświetleniu się na ekranie CAD przestróg FADEC
MINR, FLI FAIL, FADEC FAIL prawego silnika po starcie śmigłowca w celu realizacji
misji HEMS, była niesprawność elektronicznego układu sterowania prawego silnika FADEC
(Full Authority Digital Engine Control). Dowódca śmigłowca przerwał wykonywanie
żądania i lądował na lotnisku startu bez następstw. Personel SOT Szczecin przemył złącza
FADEC oraz złącza lewego sterowania śmigłowcem (II pilota) 105, 107 VVA.
Przeprowadzono test FADEC na ziemi - wynik zgodny z WT. Śmigłowiec przywrócono do
eksploatacji. W dniu 20.05.2012 r., 3 minuty po starcie, na wznoszeniu, sytuacja
powtórzyła sie. Dowódca śmigłowca przerwał wykonanie zadania i lądował zgodnie
z procedurą FADEC FAIL na lotnisku startu EPBY bez następstw. W dniu 21.05.2012 r. ze
śmigłowca wybudowano skrzynkę EEC (Electronic Engine Control) P/N 1001358-1-006,
S/N 09120011 i zabudowano EEC S/N 10040012. Przemyto złacza P7 prawego silnika oraz
przeprowadzono test FADEC na ziemi, zgodnie z AMM 76-10-00, 5-2. W wyniku zgodności
testu z WT śmigłowiec został dopuszczony do eksploatacji. W dniu 22.05.2012 r., załoga
Filii w Bydgoszczy wykonała trzy kolejne misje HEMS na smigłowcu SP-HXP, podczas
których powyższe objawy nie wystąpiły.

Miejsce zdarzenia: Bydgoszcz-Szwederowo

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Śmigłowiec EC 135 P2+

Znaki rejestracyjne: SP-HXP

Numer akt: 463/12

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
20120463U.pdf53.71 KB
comments powered by Disqus