Uszkodzenia samolotu Cessna 172 SP-FGF spowodowane twardym przyziemieniem samolotu i odbiciem od powierzchni pasa 367/08

Data zdarzenia: 
19 June, 2008 - 18:30

Lokalizacja

Poland
52° 16' 12.5544" N, 20° 54' 2.2536" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 367/08

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Babice (EPBC)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Cessna 172
Znaki rejestracyjne: SP-FGF

Przyczyna wypadku:
Błąd w technice pilotowania polegający na niewłaściwym zakończeniu wyrównania,
dopuszczeniu do wzniesienia się samolotu na wysokość 2-3m, czego konsekwencją było twarde
przyziemienie na podwozie przednie i lewe koło podwozia głównego, następnie przy braku
reakcji, dopuszczenie do ponownego odbicia się samolotu bez prędkości, utraty kierunku
o 300 w lewo oraz zaczepienia skrzydłem i śmigłem o pas.

Czynnikami sprzyjającymi popełnieniu błędu były:
Brak umiejętności poprawiania błędów podczas lądowania oraz brak reakcji instruktora
nadzorującego lot.

Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w
trakcie badania zdarzenia materiałami proponuje wprowadzenie następujących zaleceń
profilaktycznych:
1. Spowodować wprowadzenie do programów szkolenia lotniczego zajęć teoretycznych i lotów
praktycznych na poprawianie błędów podczas startu i lądowania.
2. Doprowadzić do egzekwowania od szkolących się pilotów wiedzy z poprawiania błędów
podczas startu i lądowania.

ZałącznikWielkość
2008_367_U.pdf66.25 KB
comments powered by Disqus