Lokalizacja
Opis: 6 października 2019 r. w trakcie zniżania do lądowania na lotnisku Charles de Gaulle w Paryżu (LFPG), z poziomu lotu (Flight Level) FL150 do FL130, na krótko przed zajęciem poziomu FL130 system ACAS (Airborne Collision Avoidance System) wygenerował informację „TRAFFIC”, która informuje załogę o potencjalnej możliwości naruszeniu minimów separacji. Chwilę później system wygenerował obowiązkowy do wykonania komunikat doradczy RA (Resolution Advisory) ”CLIMB” (wznoś się), nakazujący załodze zatrzymanie zniżania i wykonanie manewru wznoszenia w celu uniknięcia kolizji w powietrzu. Pilot lecąca zatrzymała zniżanie i wykonała manewr wznoszenia zgodnie z RA, aż do otrzymania z systemu ACAS informacji „DON’T DESCENT” (nie zniżaj się) i później „CLEAR OF CONFLICT” (wolny od ruchu). Następnie załoga zgłosiła kontrolerowi ruchu lotniczego zdarzenie ACAS „RA”. Kontroler poinformował załogę, że kolizyjny statek powietrzny wystartował z lotniska Paryż-Orly (LFPO) i otrzymał zgodę na wznoszenie do poziomu lotu FL110. Załoga ENTER AIR utrzymywała właściwą prędkością zniżania (1000 stóp/min).
Zgodnie z informacjami otrzymanymi od strony francuskiej – minima separacji pomiędzy statkami powietrznymi wynosiły odpowiednio: w poziomie – 2,25 Nm, w pionie – 1700 stóp i nie zostały naruszone przez SP-ENV.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Paryż-Roissy-Charles de Gaulle (LFPG)
Państwo: Francja
Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 737-800
Znaki rejestracyjne: SP-ENV
Numer akt: 2019/4586
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2019_4586_uchwala.pdf | 141.37 KB |