Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu Boeing 737-800 SP-ENW 2024-0010

Data zdarzenia: 
21 January, 2024 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Port lotniczy Umea (ESNU)
Sweden
63° 47' 30.9984" N, 20° 16' 58.0008" E

 Opis: W trakcie lotu, przed lądowaniem w EFET, załoga kokpitowa przeanalizowała aktualne dane meteorologiczne z lotniska docelowego oraz z dwóch lotnisk zapasowych (ALTN3): nr 1 – ENBO i nr 2 – ESNU. Na lotnisku EFET występowały niskie podstawy chmur, natomiast na lotnisku ENBO zgłoszono obecność zjawiska „wind shear”. Na tej podstawie podjęto decyzję, że w przypadku braku możliwości lądowania na lotnisku docelowym, lot zostanie przekierowany na lotnisko zapasowe nr 2 - ESNU. Podejmując decyzję, załoga była świadoma, że dostępna ilość paliwa umożliwia wykonanie jednego podejścia do lądowania na EFET. Nie była jednak świadoma, że planowana w OFP ilość paliwa na przelot do lotnisk zapasowych nie uwzględnia procedury „missed approach”5 na lotnisku docelowym, ani że trasy zostały obliczone „po prostej”, bez uwzględnienia niekorzystnego komponentu wiatru czołowego wiejącego na poziomie przelotowym. W efekcie, zapotrzebowanie na paliwo w tej fazie lotu było wyższe, niż to wynikało z OFP. Podczas podejścia w EFET, z uwagi na podstawy chmur znajdujące się poniżej wysokości decyzji, załoga przerwała podejście do lądowania i wykonała procedurę „missed approach”. Zgodnie z wcześniej ustalonym planem, zrezygnowano z ponownego podejścia i wykonano przekierowanie lotu na lotnisko zapasowe ESNU. W momencie podejmowania decyzji o przekierowaniu, dostępna ilość paliwa wynosiła 3515 kg, przy wymaganym minimum 3354 kg. Po osiągnięciu poziomu przelotowego zaobserwowano zużycie paliwa wyższe niż przewidywał OFP. Na około 10 minut przed lądowaniem system FMS6 obliczył, że szacowana ilość paliwa po przyziemieniu wyniesie około 1100 kg zamiast wymaganej rezerwy wynoszącej 1150 kg. W związku z tym, przed lądowaniem na lotnisku zapasowym ESNU, kapitan zgłosił sytuację awaryjną związaną z niewystarczającą ilością paliwa, nadając do organów ATC7 sygnał alarmowy
„MAYDAY, FUEL”. Lądowanie odbyło się bez następstw z pozostałością paliwa w ilości 993 kg.

Miejsce zdarzenia: Port lotniczy Umea (ESNU)

Państwo: Szwecja

Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 737-800

Znaki rejestracyjne: SP-ENW

Numer akt: 2024-0010

ZałącznikWielkość
u_2024_0010.pdf286.08 KB
comments powered by Disqus