Lokalizacja
Opis: Samolot biorący udział w zdarzeniu stał na płycie GA lotniska EPMO. Pilot SP nawiązał łączność z TWR EPMO, która poleciła pilotowi nawiązanie łączności na częstotliwości „Delivery” – celem uzyskania informacji meteo oraz zezwolenia na lot. Następnie pilot od służby „Delivery” otrzymał warunki meteo, zezwolenie na lot oraz polecenie ponownego nawiązania łączności z TWR EPMO. Pilot przeszedł na częstotliwość TWR EPMO i wywołał wieżę. Kontroler TWR EPMO słyszał pilota, lecz pilot nie słyszał odpowiedzi kontrolera. Stan ten utrzymywał się podczas kilku kolejnych prób nawiązania łączności. Następnie kontroler TWR EPMO próbował nawiązać łączność za pomocą radiostacji zapasowej a także z wykorzystaniem częstotliwości „Delivery”. Łączność nawiązano, jednakże po jednorazowej odpowiedzi pilota łączność ponownie została zerwana. W tym czasie odbywała się kontrola pola manewrowego lotniska przez Dyżurnego Operacyjnego, który zauważył SP-AIR wykołowujący z płyty GA na drogę kołowania „S”. Dyżurny Operacyjny poinformował radiowo o tym fakcie TWR EPMO. Po chwili, kiedy SP znalazł się już na drodze kołowania „S”, pilot nawiązał obustronną łączność radiową z TWR EPMO. Kontroler poinformował wówczas pilota o wielokrotnych próbach nawiązania łączności, a także o tym, że ten uruchomił silnik i wjechał na drogę kołowania bez zezwolenia. Pilot przeprosił oraz tłumaczył się słabą słyszalnością. Pilot był przekonany, że otrzymał niezbędne zezwolenie. Dalszy przebieg operacji kołowania i startu był prawidłowy.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Modlin (EPMO)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Aviat A-1 Husky
Znaki rejestracyjne:SP-AIR
Numer akt: 2233/2020
Powiązane raporty: