Lokalizacja
Opis: Podczas przelotu samolotem w okolicach miejscowości Nowe n/Wisłą pilot poczuł w kabinie swąd palonej gumy. Po sprawdzeniu bezpieczników usterki nie wykryto. Po dalszych dwóch minutach lotu spod maski silnika, w okolicach piasty śmigła pojawił się przedmiot, jak później się okazało pasek klinowy napędu alternatora, co spowodowało podjęcie przez pilota decyzji o wykonaniu lądowania zapobiegawczego na pobliskim lotnisku Lisie Kąty. Po lądowaniu i jednoznacznym stwierdzeniu usterki została podjęta decyzja o wykonaniu lotu na lotnisko bazowania w Pruszczu Gdańskim oddalonym o 80 km (35 minut lotu) przy korzystaniu z zasilania energią elektryczną jedynie z akumulatora. Przed lądowaniem, podczas korespondencji z kontrolerem ruchu lotniczego, pilot zgłosił depeszę PAN-PAN z prośbą o priorytet lądowania i zgodę na wyłączenie radiostacji pokładowej do czasu wejścia w krąg nadlotniskowy. Lądowanie przebiegło bez zakłóceń. Podjęcie decyzji o przebazowaniu samolotu z niesprawnym alternatorem było niezgodne z przepisem M.A.201.a pp.2 rozporządzenia WE-2042/2003 załącznik PART-M, który nakazuje, że żaden lot nie odbędzie się o ile całe wyposażenie eksploatacyjne statku powietrznego nie jest zdatne do użytku.
Miejsce zdarzenia: w trasie
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Socata MS-887
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 818/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0818_u.pdf | 205.8 KB |