Lokalizacja
Opis: Wykonano start, który przebiegał normalnie. Po schowaniu podwozia załoga zaczęła odczuwać wibracje kadłuba, które trwały do momentu schowania klap. Piloci nie zaobserwowali wibracji silników. Osiągi samolotu były w normie. Chowanie klap przebiegało normalnie. W trakcie wykonywania procedury ograniczenia hałasu podczas wznoszenia w odlocie, na wysokości ok 4000 ft, załoga otrzymała zgodę na zakręt bezpośrednio na punkt SABAK, co wymagało wykonania zakrętu o około 160⁰ w lewo. Według zapisów OFDM (Objective Flight Data Monitoring), w czasie zakrętu, samolot miał już włączonego autopilota B w trybie LNAV (Lateral Navigation). W zakręcie, kiedy samolot osiągnął przechylenie 29⁰ i wznosił się z prędkością pionową powyżej 5000 fpm, wleciał w obszar inwersji temperatury. Temperatura gwałtownie wzrosła z -13⁰C do -6⁰C. Następnie wystąpiło ostrzeżenie przekroczenia dopuszczalnego przechylenia. Było to w trakcie chowania klap z pozycji 1 do 0. System spoilerów działał prawidłowo. Autopilot zaczął wypracowywać poprawkę, a po ok 1 sekundzie, pilot lecący odłączył autopilota i dokończył manewr zakrętu manualnie.
Ze względu na przebieg zdarzenia, tj. wibracje przy wypuszczonych klapach, załoga nabrała podejrzeń, że nadmierne przechylenie w zakręcie mogło być spowodowane nieprawidłowym działaniem systemu wypuszczania klap, dlatego w celu jego sprawdzenia, w czasie podejścia do lądowania wcześniej wypuścili klapy. Nie zaobserwowali wibracji, problemów ze sterowaniem lub automatyką.
Lądowanie przebiegło bez zakłóceń.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Gdańsk-Rębiechowo (EPGD)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: BOEING- 737-800-8AS
Znaki rejestracyjne: SP-RSY
Numer akt: 2021/255
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020-255-u.pdf | 127.46 KB |