Uchwała dot. śmiertelnego wypadku na paralotni Swing Astral-L wskutek przeciągnięcia 226/07

Data zdarzenia: 
10 June, 2007 - 15:55

Lokalizacja

Gotartowice
Poland
50° 4' 12.5112" N, 18° 37' 49.782" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 226/07

Miejsce zdarzenia: lotnisko Rybnik - Gotartowice
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: paralotnia Swing Astral L
Znaki rejestracyjne: -

Przyczyna incydentu:
Utrata siły nośnej paralotni spowodowana niewłaściwym, zbyt głębokim zaciągnięciem linki sterowniczej podczas manewru otwierania skrzydła z głębokiego podwinięcia końcówek skrzydła paralotni ("dużych uszu", "dużych klap")

Okoliczności sprzyjające:
Niewłaściwy stan techniczny paralotni (zwiększona przepuszczalność materiału poza wyznaczoną normę, odchyłki w długościach linek nośnych) mógł znacząco wpływać na zachowania paralotni podczas lotu.

Zalecenia profilaktyczne:
Ne sformułowano

Komentarz:
Komisja przypomina, że zakładanie głębokiego obustronnego podwinięcia końcówek skrzydła, ("dużych uszu") bezpośrednio przed lądowaniem lub na małej wysokości nie jest zalecane przez większość producentów paralotni, właśnie ze względu na zwiększone ryzyko wystąpienia przeciągnięcia podczas wychodzenia z tego stanu lotu. Pilot chcąc wykonać lądowanie w wyznaczonym miejscu, powinien rozplanować manewr do lądowania w taki sposób, aby nie występowała potrzeba zwiększania prędkości opadania np. poprzez podwinięcia końcówek skrzydła (zakładanie "uszu", "klap")

ZałącznikWielkość
2007_226_U.pdf583.85 KB
comments powered by Disqus