Lokalizacja
Opis: 12.08.2020 r. pilot wykonywał lot po trasie samolotem Cessna 152 o znakach rozpoznawczych SP-KIW (dalej nazywany „SP-KIW”). Trasa przebiegała z lotniska EPKA na lotnisko EPML, a następnie na lotnisko EPRZ. Samolot SP-KIW nie był wyposażony w pokładowy GPS. Pilot prowadził klasyczną nawigację wzrokową. Po dolocie do punktu VFR PAPA lotniska EPML pilot nawiązał łączność z AFIS i zgłosił zamiar wykonania konwojera. Informator AFIS przekazał informacje o RWY 09 w użyciu i możliwości podejścia z długiej prostej. Pilot potwierdził RWY 09 w użyciu i zgodnie z zaplanowaną trasą kontynuował lot z punktu PAPA do punktu JULIETT, z zamiarem włączenia w krąg nadlotniskowy w pozycji z wiatrem. Pilot oświadczył, że w dolocie do punktu JULIETT odsłuchał ATIS lotniska EPRZ (sąsiedniego), według którego w użyciu była RWY 27. Po osiągnięciu punktu JULIETT pilot wykonał zakręt w lewo i kontynuował lot po trasie kręgu nadlotniskowego, ale w kierunku przeciwnym do obowiązującego. Około godz. 12:50 pilot wyprowadził samolot SP-KIW na prostą do RWY 27, a przez radio zgłosił prostą do RWY 09. W tym czasie z RWY 09 startował samolot Cessna 152 o znakach rozpoznawczych SP-CAT. Informator AFIS przekazał pilotowi samolotu SP-KIW, że pas był wolny, gdy samolot SP-CAT, pozostając nad RWY 09, zbliżał się do wysokości 100 m AGL. Pilot samolotu SP-CAT zauważył zbliżający się samolot SP-KIW i wykonał zakręt w lewo w celu uniknięcia zderzenia. Pilot samolotu SP-KIW oświadczył, że zbliżając się do RWY dostrzegł oznaczenie „27”, co uświadomiło mu, że popełnił błąd. Pilot przekazał przez radio, że przerywa podejście i wykonał zakręt w lewo. Przerywając podejście pilot samolotu SP-KIW widział samolot SP-CAT, który w jego ocenie znajdował się znacznie poniżej po prawej stronie. W ocenie pilota nie doszło do niebezpiecznego zbliżenia statków powietrznych. Po wykonaniu zakrętu, pilot samolotu SP-KIW kontynuował lot w kierunku punktu ALFA i dalej do lotniska EPRZ.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Mielec (EPML)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 152 / Cessna 152
Znaki rejestracyjne: SP-KIW / SP-CAT
Numer akt: 2020/2342
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_2342_uchwala.pdf | 186.84 KB |