Lokalizacja
Opis: O 17:11 zespół samolot/szybowiec wystartował do drugiego lotu na naukę wyprowadzania z korkociągu. Według oświadczenia instruktora, po wyczepieniu na wysokości około 700 m nad ziemią (AGL) załoga rozpoczęła wykonanie ćwiczenia. Z pierwszego korkociągu uczeń wyprowadził szybowiec na wysokości 600 – 550 m. Ponieważ wyprowadzenie nie było prawidłowe, instruktor przekazał uczniowi uwagi i ponownie wprowadził szybowiec w korkociąg w lewo. Po chwili dał uczniowi polecenie, aby ten wyprowadzał. Uczeń stwierdził, że próbuje, ale szybowiec nie chce się zatrzymać. Instruktor przejął sterowanie. Po nieudanych próbach wyprowadzenia, kiedy na wysokości około 300 m miał dać komendę do skoku, szybowiec przestał się obracać. Instruktor zaczął wyprowadzać go do lotu poziomego, ale szybowiec ponownie zaczął kręcić korkociąg w lewo. Na wysokości 150 – 200 m instruktor stwierdził, że wysokość jest na tyle mała, że w trakcie wyprowadzania może dojść do zderzenia z ziemią z dużą prędkością. Podjął decyzję, że doprowadzi do zderzenia szybowca z ziemią w korkociągu tak, aby lewe skrzydło, które jako pierwsze uderzy o ziemię, przejęło część energii zderzenia i złagodziło jego skutki. Szybowiec zderzył się z ziemią po północno-wschodniej stronie lotniska. W wyniku zderzenia instruktor i uczeń odnieśli poważne obrażenia ciała. Załoga szybowca została przetransportowana śmigłowcami LPR i Marynarki Wojennej do szpitala. O zdarzeniu poinformowano PKBWL. Miejsce zdarzenia: około 1,9 km na północny-wschód od progu drogi startowej 28 lotniska EPPR Pruszcz Gdański
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-50-3 Puchacz
Znaki rejestracyjne: SP-3407
Numer akt: 2022/5425
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022_5425_rw.pdf | 1.1 MB |
2022_5425_rk.pdf | 1.6 MB |
2022_5425_u.pdf | 133.91 KB |
2022_5425-ot.pdf | 100.67 KB |