Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu Boeing B 737-800 SP-ENN 2019/0757

Data zdarzenia: 
15 March, 2019 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Spain

 Opis: Po upływie ok. 80÷90 minut od startu z lotniska Fuertaventura (GCFV) na chwilę włączył się alarm „Master Caution”. Załoga skontrolowała „Overhead Panel” (górny panel), na którym na około sekundę włączyła się kontrolka „Low Pressure”, na silnikowej pompie hydraulicznej „Systemu A – SYS A” (pozostałe 3 pompy pracowały poprawnie). Załoga stwierdziła wyciek w systemie „A” (ilość płynu systematycznie malała) natomiast w systemie „B” była stała i wynosiła 96%. Ciśnienie w obydwu systemach wynosiło ok. 3100 PSI. Załoga rozpoczęła wykonywanie procedury „HYDRAULIC PUMP LOW PRESSURE”. W trakcie jej wykonywania ilość płynu w systemie „A” spadła do zera, natomiast w systemie „B” wciąż wynosiła 96%. Ciśnienie w systemie „A” zaczęło gwałtownie spadać, włączyła się sygnalizacja „Low Pressure w EMDP SYS A”. Załoga wykonała procedurę „Loss Pressure of SYS A”. Zdecydowano o lądowaniu z klapami 40° na lotnisku EPKT (Katowice-Pyrzowice). Po chwili włączyła się sygnalizacja „STANBY HYDRAULIC LOW PRESSURE”. Załoga wykonała odpowiednią NNC. Samolot znajdował się na zniżaniu w odległości 40NM od lotniska EPKT, kiedy CPT (dowódca statku powietrznego) podjął decyzję o podejściu z wektorowaniem do FAP (końcowy punkt podejścia) bez wykonywania „holdingu”. Zadeklarowano sytuację „URGENCY” zgłaszając komunikat „PAN PAN”. W tym momencie zaczęło szybko ubywać płynu w „SYS B” i w ciągu 2÷3 minut ilość płynu zmniejszyła się do wartości 60%. Załoga ręcznie wypuściła podwozie a następnie klapy (na 40°). Lądowanie odbyło się bez następstw.

Miejsce zdarzenia: FIR Canarias, Hiszpania (GCCC)

Państwo: Hiszpania

Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing B 737-800

Znaki rejestracyjne: SP-ENN

Numer akt: 2019/0757

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2019_0757_uchwala.pdf117.05 KB
comments powered by Disqus