Brak wskazań ciśnienia oleju oraz usterka radiowysokościomierza w śmigłowcu Mi-2 Plus SP-ZXE wskutek zwarcia w instalacji elektrycznej 1269/10

Data zdarzenia: 
16 November, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
51° 58' 37.2648" N, 15° 27' 57.186" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1269/10

Miejsce zdarzenia: lotnisko Zielona Góra - Przylep (EPZP)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: śmigłowiec Mi-2 Plus
Znaki rejestracyjne: SP-ZXE

Przyczyna incydentu:
Zamontowanie na śmigłowcu płyty bezpieczników o numerze 50.74.852.00.00, na której,
wskutek prawdopodobnie błędu wykonawczego, przerwy pomiędzy metalowymi
podstawami trzech sekcji bezpieczników wynosiły około 1 mm zamiast około 5 mm.
Zmniejszona przerwa między podstawami doprowadziła do zwarcia pomiędzy 12-woltową
sekcją prądu stałego a 115-woltową sekcją prądu przemiennego w momencie
wprowadzeniu silników na wyższy zakres po ich uruchomieniu.
Zwarcie pomiędzy tymi sekcjami spowodowało brak wskazań ciśnienia oleju w silnikach,
przekładni głównej i instalacji hydraulicznej oraz zaświecenie się sygnalizacji o nie
korzystaniu z radiowysokościomierza RW-3. Zwarcie to spowodowało również
uszkodzenie bloku radiowysokościomierza RW-3.
Zadanie zostało przerwane.

Zalecenia profilaktyczne:
Weryfikacja przerwy pomiędzy metalowymi podstawami sekcji bezpieczników na pozostałych
śmigłowcach Użytkownika.

Komentarz PKBWL:
1. Zgodnie z deklaracją Użytkownika na pozostałych śmigłowcach nie znaleziono płyt
z nieprawidłowymi przerwami pomiędzy metalowymi podstawami sekcji bezpieczników.
2. Zgodnie z deklaracją Producenta wszystkie pozostałe płyty będące w eksploatacji mają
prawidłowe przerwy pomiędzy metalowymi podstawami sekcji bezpieczników, dlatego nie ma
potrzeby wydania biuletynu

ZałącznikWielkość
2010_1269_U.pdf60.91 KB
comments powered by Disqus