Lokalizacja
Opis: Start odbył się o godz. 13:30 LMT za samolotem na kierunku „12”. W trakcie dolotu, w odległości ok. 15 km od lotniska EPST, będąc na wysokości ok. 400 m AGL pilot stwierdził, że może nie dolecieć do końca dużego kompleksu leśnego nad którym się znajdował i skierował szybowiec nad teren niezalesiony w okolice m. Studzieniec. Pilot wybrał z powietrza teren przygodny do lądowania i w zasięgu dolotu do wybranego pola próbował nawiązać kontakt z prądami wstępującymi (termiką). Po wykonaniu okrążenia nad polem pilot stwierdził, że jest ono zbyt wąskie dla podejścia z bocznym wiatrem. Pilot, będąc na wysokości ok. 250 m AGL, postanowił zmienić planowane miejsce lądowania na polanę w lesie, w okolicach m. Szwedy. Wykonując część tzw. „esowania”, pilot wykonał podejście do lądowania na kierunku około 250°. Do lądowania szybowiec podchodził z nad niższych drzew. Lądowanie odbyło się na polu porośniętym trawą o wysokości ok. 30 cm (łąka), na którym znajdowały się powbijane w ziemię drewniane słupki i tyczki. W trakcie przyziemienia szybowiec uderzył końcówką lewego skrzydła w drewniany słupek (o wysokości 2,5 m i średnicy 10 cm), co doprowadziło do gwałtownej utraty kierunku o ok. 75° w lewo przy dużej prędkości postępowej. Szybowiec zatrzymał się w odległości ok. 30 m od przeszkody. Hamowanie przebiegało gwałtownie, szybowiec z uniesionym ogonem przemieszczał się bokiem, pozostawiając widoczne ślady na ziemi. Pilot nie odniósł obrażeń ciała.
Miejsce zdarzenia: m. Szwedy, pow. niżański
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-48-1 Jantar Std 2
Znaki rejestracyjne: SP-3189
Numer akt: 793/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_0793_rk.pdf | 1004.8 KB |