Lokalizacja
Opis: Na lotnisku EPWA w użyciu był wyłącznie RWY 15 wykorzystywany do operacji startów i lądowań. Warunki atmosferyczne pozwalały krl TWR na obserwację pola manewrowego lotniska. Na zajęcie RWY 15 oczekiwały dwa samoloty. Na TWY D2 oczekiwał Bombardier DHC8 (SP-EQH) o znakach wywoławczych LOT3957, a na TWY A0 Embraer ERJ190 (SP-LNM) o znakach wywoławczych LOT411. O godz. 11:56:12 krl TWR wydał załodze LOT3957 zezwolenie warunkowe na zajęcie RWY 15 za lądującym samolotem Boeing 787 i oczekiwanie. Załoga LOT411 błędnie uznała, że zezwolenie dotyczy jej samolotu. Załogi obu samolotów jednocześnie powtórzyły zezwolenie. Krl TWR oświadczył, że zrozumiał powtórzenie zezwolenia przez załogę LOT3957, ale z pogłosem. Analiza zapisów częstotliwości TWR oraz dźwięku w Sali operacyjnej TWR wskazała na wystąpienie podwójnej transmisji (double transmission), która była nieczytelna.
W wyniku niezrozumienia przez załogę zezwolenia wydanego załodze innego statku powietrznego doszło do wtargnięcia samolotu na drogę startową.
Miejsce zdarzenia: RWY 15 lotniska EPWA
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Embraer ERJ190 - 200 - 200IGW
Znaki rejestracyjne: SP-LNM
Numer akt: 2019/1713
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2019_1713_uchwala.pdf | 340.81 KB |