Lokalizacja
Opis: Pilot instruktor szybowcowy wystartowała o godz. 11:18 LMT z Prievidza (Słowacja) w ramach
konkurencji Miedzynarodowych Zawodów Szybowcowych Flight Challange Cup – Gliding 2012.
Zadaniem dnia była konkurencja prędkościowa – wielobok z trzema punktami zwrotnymi, długości
301,9 km. Szybowiec zakwalifikowany był do klasy Club (w zwiazku z tym nie zatankowano
balastu wodnego) i wyposażony był w rejestrator GNSS, typu Volkslogger.
W dniu zdarzenia zachmurzenie wynosiło 1/8 Cu o podstawach 1400 m, w czasie dnia rozwijając
się do 3/8 Cu o podstawach 1800 m. Średnia wartość noszeń termicznych 1,5 ÷ 2 m/s.
Po przelocie nad drugim punktem zwrotnym, na 157 kilometrze trasy, nastąpiła utrata kontaktu
z noszeniami termicznymi, co skutkowało lądowaniem w terenie przygodnym pod stok góry Pilsko.
Pole do lądowania wybrane było sposród kilku innych. Podejście wykonano znad przeszkód terenowych.
W trakcie dobiegu, około 30 m od punktu przyziemienia, nastąpiło najechanie na poprzeczną bruzdę
niewidoczną z powietrza. Pilot opuściła szybowiec o własnych siłach. Zdarzenie zaistniało o godz. 14:25.
Podczas oględzin płatowca stwierdzono uszkodzenie powierzchni lakierniczej na spodzie kadłuba,
pękniecie oszklenia limuzyny, odklejenie oszklenia wiatrochronu od kadłuba i pałaka kabiny oraz
wyłamanie pałaka. Utrudnione było równie chowanie podwozia, ale nie można stwierdzić, czy było
to wynikiem zdarzenia, czy wcześniejszej eksploatacji szybowca.
Miejsce zdarzenia: Novot k/Namestowo
Państwo: Słowacja
Rodzaj i typ statku powietrznego: Szybowiec SZD-41-A JANTAR
Znaki rejestracyjne: SP-3071
Numer akt: 325/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20120325U.pdf | 55.33 KB |